Wednesday, December 14, 2011

Sup Tulang

Assalamualaikum

Lama juga yaaa tuan rumah tak buat tayangan amal.Alasan biasa bagi yang bekerja, lately ni bz yang teramat kat opis, tak sempat nak cilok berjimba-jimba kat depan komputer...Ha ha ha sesekali jadi pekerja mithali apa salahnya kannn...kan kan kan....

Pertamanya Sue minta maaf jika lambat siket balas komen2 dan jejak ke rumah kawan-kawan...InsyaAllah jika keadaan dan masa mengizinkan, Sue akan bertandang jenguk-jenguk menu@hidangan dari kawan-kawan pula sambil-sambil mengintai cerita@berita terbaru masing-masing.

Oklah, hari ni jommmm kita jamu mata ngan sup tulang yang sedap ni....Dah lama sebenarnya Sue print resipi ni dan simpan kat file, cuma keyakinan nak membuatnya aje tak kunjung-kunjung tiba..Bukan apa, kat mind set ni asyik duk fikir 'kalau takde presure cooker' tak jalan nya punya project ni....He he he alasan untuk tambah lagi meinan dan sesakkan rak simpanan....

Sampailah musim raya haji yang lepas, Cik Hb bawa balik tulang korban pemberian jiran...Masa tu terkedu gaklah, pasal seumur hidup memang tak pernah dapat tugasan untuk menyediakan sup tulang ni....Dah bersih-bersihkan ia, bungkus elok-elok then masukkan kat peti hikmat...Lama jugalah tulang tu duk membeku kat situ...Kalau orang ngidam yang request ni, silap-silap boleh ngencess 'budak' tu nanti....Ha ha ha ha ha...

Setelah sepurnama duk peram kat peti hikmat tu, tiba-tiba sampai gak seru nak kerjakannya..Itu pun sebab masa duk sembang2 ngan opis mate, Kak Rusni ada cakap, dia pernah guna slow cooker untuk buat sup tulang dan still boleh dapat daging yang lembut sehingga tertanggal dari tulang, dan katanya kalau guna rice cooker pun boleh.... .So ngan teragak-agak dan takut2, Sue pun keluarkan lah resipi yang dah bertahun duk peram tu, dengan mulakan step pertama, rebus tulang dalam periuk biasa dengan api yang amat perlahan, (ambil konsep slow cooker) lama gaklah Sue rebus lebih kurang dekat 2 jam dengan menutup periuk tu..Then bila sampai step nak buang minyak yang tak diperlukan, dahhhh sudahhhh....Dalam hati duk fikir macamana plak nak masukkan seperiuk besar ni kat dalam peti hikmat tu..mana muat kan.....adussssss...dahhh sudahhhhhhh, puas gak fikir cara alternative ni...Last2 Sue main cedok-cedok macam tu jeee...at least dapat gak lah kurangkan sebanyak 70%.

Dah siap semuanya, then ngan hati berdebar-debar cubalah rasa, alhamdulillah dan teruja sangat ngan hasilnya setelah hampir 3 jam lebih periuk sup tu duk bertenggek kat atas stove tuuuuu....Sedap dan rasa berbaloi sangat...Daging pun boleh tanggal dari tulang.

Dan bila ada kelapangan untuk online, Sue pun cubalah hubungi sifu merangkap tuan punya resipi ni untuk bertanya lebih jelas cara untuk membuang minyak secara betul...Ha ha ha ha ha nak tergelak sorang-sorang rasanya sebab tersalah tafsir, rasa macam lurus bendul pun ada..Rupa-rupanya maksud Kak Nor, Kita main cedok je sup kat permukaan yang mengandungi minyak tu, buh ke dalam bekas lain then sejukkan sebelum dimasukkan ke dalam peti ais, bila kuah tadi dah sejuk, minyaknya pun membeku kat atas tu, cedok keluar minyak beku tersebut, then sup di dalam bekas tadi dimasukkan kembali ke dalam periuk besar yang kita masak sup tersebut, bukan main buh ngan periuk besar tu kat dalam peti ais..he he he he he....Dan satu lagi pesan Kak Nor, minyak dari sup tersebut jangan buang dalam sinki nanti sinki tersumbat, sebaiknya masukkan ke dalam plastik dan buang ke dalam tong sampah....

Oklah..panjang benor bebelan hari ni kan....Apa-apa pun Sue nak ucap berbanyak terima kasih buat Kak Nor sebab sudi share resipi sedap ni beserta ngan tip-tip nya sekali yang amat berguna....Thank Kak Nor...Keikhlasan Kak Nor berkongsi ilmu hanya Allah saja yang mampu membalasnya.....

SUP TULANG
Sumber : Kak Nor @Myresipi @Secubit Garam

BAHAN-BAHAN
  • 1 kg tulang lembu (lebih sedap jika digunakan tulang rusuk)
  • 2 in halia diketuk
  • 1 sup bunjut
  • 1 ½ sudu besar lada hitam - ditumbuk
  • 3 biji ubi kentang
  • garam dan gula secukup rasa
  • 1 batang celery jika suka
  • 1 kiub pati ayam
  • airsecukupnya
  • bawang goreng dan daun sup
Bahan Penumis
  • 5 kuntum bunga cengkih
  • 3 biji buah pelaga
  • 1 btg kulit kayu manis
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 3 biji bawang merah - dimayang halus
  • 1 ulas bawang putih - dimayang halus
PENYEDIAANNYA
  1. Bersihkan tulang dan masukkan ke dalam periuk bersama air. Sukatan air mestilah sekali ganda lebih dari paras tulang. Masaklah sehingga daging ½ empuk. Jangan buka api terlalu kuat kerana ini akan menyebabkan daging di tulang akan menjadi keras dan liat. Sebaiknya gunakan api yg sederhana sahaja. Masukkan sedikit garam supaya isi daging menjadi lebih sedap.
  2. Ceduk keluar bahagian berminyak yang terdapat dipermukaan air rebusan tulang tersebut. Biarkan sehingga ia sejuk dan masukkan ke dalam peti ais. Akan terdapat satu lapisan membeku dibahagian atasnya dan bolehlah dibuang, manakala air rebusan yang dibahagian bawah itu dimasukkan kembali ke dalam air rebusan tulang. Kaedah ini dapat menghalang mulut/bibir kita menjadi berminyak setelah makan sup tersebut. Kaedah ini juga boleh digunakan jika hendak memasak gulai tulang..
  3. Masukkan rempah sup bunjut, halia dan ubi kentang. Bolehlah ditambah air jika kuah kelihatan tidak mencukupi. Masukkan juga serbuk lada hitam dan kiub pati ayam.
  4. Dalam kuali berasingan, panaskan sedikit minyak dan tumislah bahan penumis hingga wangi dan masukkan bawang merah dan bawang putih yang telah dimayang. Goreng sehingga bawang tersebut menjadi garing dan curahkan kesemuanya ke dalam periuk rebusan tulang (termasuk minyak).
  5. Masukkan celery jika ada dan masukkan garam dan gula mengikut cita rasa masing2. Masaklah sehingga ubi kentang dan daging empuk. (tulang memang tak leh empuk kan.. hehe)
  6. Hidangkan ke dalam mangkuk dan taburlah bawang goreng dan daun sup.
  7. Sedap dimakan dengan roti bantal.

10 comments:

Liza said...

salam sue...sup ni kalau mkn time panas2 mmg sodapppp....nak2 ada sambal kicap...perggghhhh

Amie said...

Assalam Sue,
leka baca pasal peti hikmat tu...ha hahahhh... Amie pun kelmarin masak sup juga tapi sup ekor, sedap hirup sup time sejuk2 gini ye Sue.

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Sue..mesti hirup sup tak pandang kanan kira kan??verst

K.Nor said...

alhamdulillah.. mekasih sudi try.. puas hati kan makan sup tulang tak ada minyak yg berleming kat bibir hehehe

alhamdulillah gak.. dah dpt hambat pak guard baju merah :)

Unknown said...

assalam sue, sedapnya sup tulang..nieza memang suka selalu masak gak...biasa guna rice cooker jer rebus daging tu.sejak dok sini suka msk sup tulang kambing sebab tempat sejuk ni mkn kambing rasa panas jer bdn:)

EmbunRosaliza said...

assalam Nenie, mmg sedap sup tulang kak nor ni, mulut pun tak beleming heheh, kalo tak muncung minyak2

Widi Dede said...

duh sedapnye...

Info Event For Blogger: Percuma Samsung Galaxy Ace & RM1000, it's very easy to get, let's come and get it --> http://www.streetdirectory.com.my/streetdirectorymalaysia/

rahel said...

Salam Sue...sedapnya pekena sup tulang time hujan2 ni..lapar je..

kakwan said...

Salam Sue,, kalau sue pelawa K1 makan sup tulang ni konfem K1 minta tambah lagi hee hee :) hiss sedapnya kalu irup kuah nih..

Mieza said...

adehhhhh ditayang sup tulang..sedapnyer hirup kuah slrupppp...makan nasi mesti bertambah2 sebab kuahnya pedas2 masam2 wangi bwang goreng perghhhhh mmg tak tolak dah kalau dipelawa makan hahaha