Monday, December 5, 2011

Kuih Cara Manis

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pengunjung yang masih sudi jenguk sini walau kadang kala tuan rumah tenggelam timbul...Apa-apa pun sokongan dari semua memberi sedikit semangat untuk saya terus berada di sini....


Dah sarapan ke belum..? He he he he..Dah nak masuk luch time pun..ketinggalan ketepi betullah soklan tu....Takpelah...Hari ni Sue nak tayang kuih cara manis yang dah banyak-banyak-banyak kali Sue buat....Memang puas hatilah ngan hasilnya..Tapi setiap kali buat, mesti Sue gandakan adunannya...Jadinya kat bawah ni, sukatan yang Sue 1st time gunakan untuk note Sue di masa akan datang...Buat 2nd & seterusnya sekadar gandakan 2 adunan saja... Bulehlan dapat dalam 54 biji, kalau saiz acuan Sue lah...Kalau nak tgk resipi asalnya bolehlah rujuk kat dapur Kak Junjs@MyR sana yaaaa....

Pada asalnya, kuih ni bukanlah peberet Sue pun dan tak pernah langsung terfikir nak buat sendiri...Sampailah pada satu hari tu Cik Hubby belikan kuih ni untuk sarapan anak-anak..Bukan main berebut lagi mereka makan..Dan pada hari yang lainnya, Sara request nak makan kuih ni, Sue pun gilah beli, 40sen sepasang...jadinya Sue beli 6 pasang = RM2.40....Tak sampai sekelip mata pun Sara dan Yaya habiskan...Pastu minta lagi..alamakkkkk, kalau macam ni mana boleh tahan...

Jadinya mau tak mau, 2~3 hari lepas tu terpaksalah Mama gi beli acuan..kebetulan pula dapat yang ada 18 biji dalam seacuan tu..Jadinya jimatlah siket masa Mama nak sediakan kuih tu di pagi hari, tak lah ambil masa sangat...Dan atas cadangan kakak Sue, dia cakap resipi Kak Junjs ni sedap..So Sue cubalah..Alhamdulillah..Memang puas hati ngan hasilnya...Jimat pun jimat..ha ha ha ha..Dan ada sekali tu Sue buat ini kaya pula...Wahhhhh bertambah-tambah suka Sara....Mama lagi suke..Jimat-jimat.......Bahan-bahan sediada kat dapur....Nak buat pun senang tak perlu banyak masa dan yang penting sedappppppppppppppppppp.....

KUIH CARA MANIS
Resipi asal : Kak Junjs @ MyResipi
Olahan :
Sue @ Nenie


BAHAN-BAHAN
  • 300gm tepung gandum
  • 600ml susu segar/ santan (300ml santan pekat kotak+300ml air)
  • 1 sudu besar jus pandan ~Sue guna pes pandan
  • 2 biji telur
  • 1/2 sudu teh garam
  • Beberapa titik pewarna hijau~ Sue tak buh
  • gula sebagai inti
PENYEDIAANNYA
  1. Campurkan tepung, santan, telur dan garam. Kacau rata.
  2. Kemudian masukkan jus pandan dan pewarna hijau sedikit. Jika terlalu berketul, tapis.
  3. Panaskan acuan, lengser ngan minyak.
  4. Masukkan adunan tepung, biar sekejap, masukkan 1/2 sudu teh gula atas setiap satu kuih dan tutup acuan sebentar.
  5. Pastikan api kecil supaya kuih tidak hangus, sbb kuih ni cepat masak, dalam 1-2 minit aje.

12 comments:

LinRosly said...

Assalamualaikum Sue....

Warnanya Ceria...Hijau...Nampak Menarik...Kak Lin Amik Resepi Yer...Mana Tau Bila Free Boleh Kak Lin Cuba...

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Sue kakt sini pun sama tak ramai yang nak makan kueh mueh.Kak Ros suka dan teringin nak buat tapi phobia kena mamah habis sorang2.Lagi 1 kak ros buat dulu sekali asyik melekat je.Dan yang paling best hubby kak ros marah bila dia gigit air gula terpancut keluar.Dia yang tak pandai makan ,kita yang kena marah!

Ayu said...

Assalam sue,
kuih cara manis akak belum pernah cuba buat sendiri tapi pernah makan lah....akak suka suka kalau luarnya ada garing sikit..heheh dah macam kuih bakar pulak kan ..haha

dZana said...

aslmkum sue..nnti akk balik minggu depan nk cuba jugak rspi ni.. akk pun suke kuih cara..

Sue @ Nenie said...

Waalaikumsalam...

Kak Lin, silalah..dan terima kasih juga buat kak junjs sudi share resipi best ni...Senang jeee buatnya, bahan-bahan pun simple..

Kak Ros, kalau buat 1 adunan ikut Kak Junjs kat MyR sana, dapat siket jeee, jadi xlah phobia sangat akak nak abiskan...
Dan pasal acuan melekat tu, saya panaskan dulu acuannya lebih kurang 5 minit, baru sapukan minyak dan tuang adunannya...setakat ni alhamdulillah, belum pernah lagilah melekat kuihnya...

Sue @ Nenie said...

Kak Ayu, saya sendiri pun tak pernah terfikir nak buat sendiri sampailah Sara & Yaya suke sangat..mana tahan nak beli, dahlah kuihnya kecil2 sekali ngan sebiji, mahal plak tu...

Kak Zana, cubalah..InsyaAllah akak akan suke ngan hasilnya nanti...Nak buat pun senang, bahan-bahan pun yang basic kat dapur jeeee..

Nieza said...

assalam sue, kuih cara memang sedap..lama dah tak buat. tapi lbh suka mkn kuih cara pedas dr yg manis..tapi dua-dua ada kelebihannya yg tersendiri:)

rahel said...

Salam Sue...comel2 jer kuih cara tu..dah lama gak kite tak buat kuih ni...sedap..

ijan said...

Salam Kak Sue,
Mahal juga tu 40sen sepasang. Kalau buat lebih jimat kan. Saya pun ada acuan dia mak mertua bawakan masa datang 2 tahun lepas. dok tergolek dalam kithcen cabinet tak bergerak gerak. hehehe :D

Chik Mimi said...

assalam nenie akak dah print resepi ni berkurun lama tak terbuat2 jugak heheheh ni buat membakar semangat nak membuatnya ni

Mieza said...

ini mmg kuih kegemaran anak2 akak..depa lebih suka cara mania dari cara lauk..sekejap je abis kalau depa ada..kak mieza pun suka..dan nak buatnya pun senang :)

Wattie said...

Assalamualaikum Sue,
Kuih cara manis ni akak suka mkn tp tak pernah buat. Selalu beli aja kat gerai tepi jalan. Pandai Sue buat, cantik dan lembut aja kelihatannya...