Tuesday, January 8, 2013

Kuih Cara Manis

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Ni antara kuih kegemaran anak dara yang kedua..Kalau Mama dia masak kuih ni berulang-ulang lah dia duk angkut......Mama dia pun tak kisah wat banyak-banyak kali kuih ni...Sebab senang yang amat dan bahan-bahan pun basic je......

KUIH CARA MANIS
Sumber : 100 Resipi Masakan Kuih Muih Malaysia

BAHAN-BAHAN
  • 300 gm tepung gandum
  • 1 biji telur (pukul sedikit)
  • 1 cawan santan
  • 2 cawan air
  • 1 sb pes pandan
  • 1/2 sk garam
  • Gula (secukupnya untuk inti)
  • Minyak masak(secukupnya untuk sapuan pada loyang)
PENYEDIAANNYA
  1. Masukkan kesemua bahan kecuali gula dan minyak ke dalam bekas adunan.Kacau sebati.
  2. Tapis adunan agar tidak bergentel dan pastikan adunan tidak terlalu pekat atau cair.
  3. Panaskan loyang acuan kemudian sapu sedikit minyak masak.
  4. Tuang adunan ke dalam acuan sehingga separuh tinggi acuan.
  5. Masukkan sedikit gula dan tuang lagi adunan sehingga penuh.
  6. Tutup loyang acuan dan biarkan lebih kurang 5minit atau sehingga kuih masak.
  7. Ketika masih panas,ambil 2 biji kuih cara dan telangkupkan antara satu sama lain..
  8. Sedia dihidang

8 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ninie..dah lama k.atie xmasak kuih cara manis nih.Acuan pon dah trcampak kat mana...masa nk renovate dapo..semua campak lam kotak(^_^)

mama sara nur said...

feberet akak jg ni, tp nk cepat selalu beli je wat sarapan he he
yg penting ianya lembut kan sue

Wattie said...

Salam dan selamat tahun baru Sue,
Akak suka kueh cara manis ni, selalu jugak makan tapi tak pernah buat lagi, beli kat gerai jer.

Mamasya22 said...

Slmt thn baru Sue.
kuih cara manis antara kuih kesukaan....kalau yg berlauk kurang sikit...

Sheila Shafeareen said...

Salam amboi..cantik kuih cara manis akk tu...acuan akk besar lah suka mcm ni leh dapat byk biji....suka mkn kuin cara manis/pds,,,,

zila norazila said...

Fav akk jgk..biasa suka time trgigit gula tue..alahaii sedapnya..

Sue @ Nenie said...

Salam...

Kak Azatie..dah seal ke kotaknya..nanti cari balik yaaa...

Kak Sara..betul tu..yang penting lembuttttt....tapi anak yang 2nd suka sangat kuih ni, berkali-kali dia angkut..tak larat nak beli...40sen sepasang, dia sorang pun dah berpasang2..he he he he ...

Kak Wattie..saya dulu pun beli jeee...sebelum ujudnya hantu kuih cara manis kat dalam rumah ni....

Sue @ Nenie said...

Kak mamasya...selamat tahin baru...samalah..pernah sekali saya buat cara berlauk..saya n hubby je yang makan..last2 anak2 minta yang manis juga...

Sheila..itulah..kebetulan dulu masa duk survey2 acuan ni, terjumpa yang lubang banyak..tak fikir panjang..terus rembat..jimat siket masa sekali wat boleh byk...

Kak Zila..samalah kitaaaa