Friday, January 29, 2010

Paceri Nenas

Buat Makan ngan nasi dal...Tapi pasal kite wat siket je dan nenas pun beli yang siap pek pasal kalau beli yang sebiji selalu tak abisss...Jadinya nenas kite taklah dipotong cincin...Potong ala² buat acar gitu...Apa² pun rasa tetap sama.....

Dan untuk resipi ni, rempah karinya saya kurangkan siket...Tak nak kasi rasa sangat..Buh sekadar buat syarat jeeeee......Emmm..pandai² adjust jeeee...nak buat camne..yang nak makan tekak kita kan...Jadi tak leh lah lari piawaiannya...Kan tak laku pulaaaa.....


BAHAN-BAHAN
  • 1 biji nenas sderhana (dipotong membulat)
  • 4 biji bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • halia
  • kulit kayu manis
  • 4 kuntum bunga lawang
  • 4 biji buah pelaga
  • 4 kuntum bunga lawang
  • 1/2 biji kelapa parut (buat kerisik)
  • 1 biji kelapa parut (diambil santan pekatnya)
  • 1 s.k rempah kari daging (dicampur sedikit air~dibuat pes)
  • Garam secukup rasa
  • Minyak untu menumis
PENYEDIAANNYA
  1. Bawang merah, bawang putih, halia ditumbuk bersama.
  2. Pijarkan minyak dan tumiskan bahan-bahan yang ditumbuk sehingga garing dan wangi
  3. Masukkan rempah kari dan tumiskan sehingga wangi
  4. Masukkan santan, cengkih, pelaga, kayu manis dan kerisik.Didihkan.
  5. Masukkan nenas dan perasakan dengan garam.
  6. Perlahankan api dan renih sehingga kuahnya pekat.Kepekatannya bergantung kepada kesukaan anda.

5 comments:

HALAMANKU said...

Salam kak ninie...febretku... aritu kak tie pajeri terung ..ni akak pajeri nenas.. memang suka resepipun ok tapi tang kerisek yang malastu... tuk erma jangan luper simpan tau syedap tu...

♥LOVE2COOK♥ said...

Hi Sue, nak pajeri nanas with nasi dhal sikit!!! hihihi...

terliur tengok! uwaaaaa! :(

Sue @ Nenie said...

Salam Erma,
Pajeri nenas ni memang peberet gak tapi kalau jumpa yang resipi ada buh biji sawi tu lagi syiokkkk....Dah lama cari tapi belum dapat² lagi ni...

Yang ni pun tak buh kerisik gak...Tapi pasal ia dari koleksi resipi tradisi, jadi CnP yang ori jelah kat sini...

Sue @ Nenie said...

Love...

Come..come..Bestnya ada teman nak kawankan kite makan....

ain said...

akak suka paceri nenas yg cam ni. kurang kari. pas tu ratah gitu aje. best!!!