Friday, February 26, 2010

Bakteria Baik vs Bakteria Jahat

Alkisahnya disuatu malam menjelang awal yang terang bulan... Tatkala seorang Isteri Mithali terasa sengal² badan kerana telah dijangkiti sejenis virus... Maka Sang Suami yang sememangnya tengah boncit poket kempis perut terpaksa mencari menawar segera untuk mengobati penyakit Sang Isteri, kerana dipercayai jika ia tidak diobati segera, takut nanti bertambah parah, dapur pun tak berasap....

Jadinya untuk memastikan poket perutnya yang kembong kempis itu tidak semakin kempis lempeng, maka dengan segala usaha yang ada terpaksalah Sang Suami mengadap Tok Pawang.Dan menurut Pawang yang ditemui...Hanya satu penawar yang boleh menghapus virus yang hinggap di badan sang Isteri, iaitu menyuntikkan segera Bakteria Baik untuk menghapuskan Bakteria jahat yang sedang bermaharajalela itu.....

Malangnya, untuk mengobati penyakit itu dan memastikan ia benar-benar mujarab, Sang Suami perlu membuat rawatan itu di luar dari kawasan rumah....

Maka, pergilah mereka sekeluarga berdoyong-doyong meredah keheningan malam mencari tempat yang teramat sesuaiiiiiiiii........Dan bersinggah sahurlah mereka disini....


Wajah penuh pasrah, sabar menunggu Tok Pawang menyiapkan hidangan mentera


Kakak :- Air Jampi, Waaaahhhh...Tok Pawang yang Papa carikan ini sungguh hebat


Kakak :- Kena baca doa makan jampi dulu niii, baru mujarab...
Papa :- Haipppp....Turun...Pantang ni....Tawar ubatnya nanti...


Kakak :- Ohhhhh....Itu macam kaaaa...? Papa, kata orang kalau nak sembuhkan penyakit kena ada ubatnya....Tok Pawang ni tak kasi ubat ke? Tak nampak punnn


Papa :- Adaaaa....Mesti ada punya...........haaaaa murah rezeki...baru diseru² dah sampai punn ubatnya.


Papa :- Inilah ubatnya, hidangan yang berunsurkan sesuatu yang saling berkaitan, iaitu yang saling lengkap-melengkapi antara satu sama lain...seperti perkaitan di antara alam & manuasia...


Papa :- Tok Pawang tu Mama cakap, ubatnya juga mesti ada unsur² yang bervariasi. Satu kena berdaging merah dan satu lagi berdaging putih.Tapi kalo nak tambah variasi daging len pun boleh gak, tadak masalah punyeeee, tapi pengerasnya nanti kira lain lah pula....Dan mesti juga ada unsur² tumbuhan untuk membalancekannya ....


Papa :- Tok pawang tu Mama pesan lagi, kalo nak lagi mujarab, hidangan² itu semua mesti dibakar di atas bara api...barulah unsur² jahat tu boleh dikeluarkan dan di bawa angin bersama² asap kemenyan tuuuu


Kakak :- Ooooooo..macam tuuu..Barulah Sara Faham....Tapikan Papa, berobat kat sini kena ada pengeras tak..?



Adik :- Akak ni, kan Papa dah cakap tadi, mestilah ada, kan Papa kan kan kan.. Kalo tak camana nak berobat


Adik :- Akak, ubat ni baguslah..tip top.. Walau pun Mama yang sakit, tapi semua orang boleh makan ubat ni....Bagus betul ubat berunsurkan bakteria baik pemberian Tok Pawang ni


Budak botak :- Okey kan Papa....Obatnya pun dah abissss ni...Apa lagi, Jommm kita Balik...Memang mujarab betul berobat kat sini yaaaa...Len kali Kalau Mama teringin sengal² badan lagi, bolehlah bertandang kat Pondok Buruk Pawang ni lagiiii....

11 comments:

Fa'e said...

salam sue.... hehehe, dah baik ke penyakitnya tu setelah berjumpa tok pawang yg sgt tersohor tu??? musti dah kuar segala bakteria jahat tu kan...kan...kan...

kat cni xde tok pawang yg tersohor tu la... k fae pon dh ada penyakit gak nie... hahaha...camne nak berubat ni???

ain said...

sate kajang...sedap tuuu!!!!

kak ina kl said...

salam..amboi budak kecik tu pun makan satay juga ek..
akak pun baru buat iced blended milo mocha.

openid said...

Salam Maulidur Rasul Kak Sue,
Amboi kalau cenggini lah ubatnye, kite pon rela kena jangkit ngan virus tue!!! akak cepat transfer cikit virus kat kite...huahuahua...

Psst, kite tak pegi mana2 pun. cuma keluarga nk datang melawat kami awal bulan 3 nanti. jadi kite amik cuti kejap :)

Ijan

indahhouse said...
This comment has been removed by the author.
indahhouse said...

salam sue@ninie,
bestnya ubat tuh. bagus betul pawang tu kan? siap kipas2 pastu bau kemenyan sate! hihihi.
salam maulidurrasul...

♥LOVE2COOK♥ said...

Hehehe, it's an interesting story with pics! ;)

Zaitun said...

salam Sue

Kalau pawang Kajang yang Sue maksudkan tu kak Zai pun selalu pergi berobat.Bila anak2 kak Zai balik wajib pergi,bila dah ramai lagi mahallah pengerasnya hehehe....

mimie loma said...

salam sue......hahaha.....nk gelak, beriya2 la akak ingat g jmpa tok pawang betul2......rupa2 nye.....hahahaha......bkn jmpa tok pawang jmpe tok bawang .....lucu2.

Kire dh baik la pas jmpa tok bawang tu ye...abis anak beranak kena makan ubat tok bawang tu yeee....hahahah

Sue @ Nenie said...

Salam,

Kak Fae,
Kalo penyakit cam gini ubatnya ada kat mana-mana..bezanya rupa ubat dan pengerasnya sajeeee...

Kak Ain,
Sate Kajang versi Taipan USJ

Kak Ina,
Waaaahhhh...A.B. Milo Mocha..Harus cuba gak ni

Ijan,
Nah...kita dah seru asap tu terbang ke Finland...Fuhhh fuhhhh fuhhhhh....
Ooooo...cuti sambut tetamu rupanya...ingatkan cuti semesta

Sue @ Nenie said...

Salam...

Kak Nur,
Salam Maulidur Rasul juga buat Kak Nur...

Love,
He he he thanks,

Kak Zai,
he he he..buasalah..makin banyak ubatnya, makin keraslah pengerasnya

Kak Mimi,
Kuang kuang....