Friday, February 5, 2010

Berus-Berus Pastri

Salam dan selamat petang semua...Kali ni n3 kita nak kongsi sedikit pengalaman kite berkenaan penggunaan berus pastri ni...Nak kata panduan pun idaklah juga, pasal ni pandangan dari kacamata@pengalaman orang yang tak sepakar mana pun bab² peralatan memasak ni....Apatah lagi dalam bab² petua dan panduan² membaking ni...

Tapi nak gak bercerita kat sini...Kalau silap tu, bolehlah tolong² betulkan....Sekurang-kurangnya boleh gak kita sama² kongsi dan tambah ilmu sedia ada.....Kan kan kan....?

Jenis berus pastri yang pertama saya kenal...Dolu² kalau nak sapu telur kat atas biskut ke, sapu butter kat loyang kek ke....atau apa² ajelah yang related dengannya, guna nilah...Senang dapat dan murah pula tu....

Tapi kita paling tension time nak bakar wafer....Iyalah namanya berus plastik (aik plastik ke..? hentam jelah)...Lepas buat waffer tu...sah²lah benda alah ni akan tinggal tangkainya ajeee...Bulunya...? keh keh keh...taw taw sendiri yaaa....(Atau aku sowang je yang ganas sapu kat mould wafer sampai bergentel² bulunya...?)

BerBBQ pun satu hal, sebab yang tukang bakar tu bukan kite, dan tak mohlah kita duk sibuk² nak jaga berus ni kasi hati², buatnya tukang jaga api tu tension nanti, sape nak ambil alih jawatan...?..so tinggal tangkai juga....

Nak basuh biasalah..Taw jelah kan bila libatkan butter ni...Mesti berminyak² punya..Biasa basuh ngan air panas dulu dan bilas cepat².....Dah hilang minyaknya barulah basuh ngan sabun dan air cam biasa...

Dan...Taw apa yang asyik terlintas kat kepala kita...? Kedai²@restoran yang jual ayam² bakar tu takkan guna berus plastik tu kotttt..Macam kat Nando's tu atau orang² yang selalu berBBQ tu...mesti ada berus khas kan...? Maka bermulalah operasi kita mencari@mengintai berus jenis bulu haiwan ni...Tapi dalam pencarian tu kena hati² gak pasal takut terkena bulu b***, tak ke naya nanti....

Penat taw kita jelajah dari satu kedai ke kedai sampaikan kat kedai ACE hardware pun kita selongkar..Tapi hampa...Semua berus yang kita jumpa, semuanya jenis plastik tu walau pun kat bahagian menjual peralatan BBQ...

Sampailah, satu hari tu kite termasuk ke sebuah kedai bakery ni (dah lupa namanya) barulah jumpa berus ni...Time tu hanya tuhan yang tahu betapa gembiranya hati kita pasal masalah kita nak berBBQ @ bakar Wafer akan selesai dengan penemuan ni..Cheh cheh....Mcmlah aku rajin sgt nk berBBQ ni dan selalu buat Wafer...Padahal dua tiga bulan pun belum tentu sekali...keh keh keh...

Tapi sebelum kite beli tu memang berkali² lah confirmkan ngan tokey kedai tu yang ni bukan bulu b*** tu....Dan Tokey tu pula beriya² yakinkan kite ni bulu kambing....Barulah kite beli dan bawak balik rumah...Lama ooooo cari ni, bukan sehari dua...tapi berbulan²....Emmmm tak surelah makan taun tak...Pasal dah lama sangat....

Dah dapat ni, barulah taw betapa kurang syioknya guna ni...Faham² jelah...iakan jenis bulu...Time lembab, ia melekat sikit satu sama lain....Atau may be sudah terbiasa guna bulu plastik tu kotttt....

Dan satu hal yang amat²lah cerewet guna berus jenis bulu haiwan ni..Time nak basuh..mak aiiii....Dahlah kena guna air panas, pastu kena kirai satu² pula tu bulunya supaya semua kotoran tanggal sepenuhnya....

Dah habis bab satu, kena pula keringkan/jemur ia supaya betul² kering sebelum disimpan....Takut nanti bulunya berbau (Pasal saya suka simpan berus pastri ni di dalam bekas tertutup supaya tidak berhabuk)..Nak keringkan ia bukan senang, kena selalu kirai² bulunya untuk pastikan bulu kat bahagian tengah betul² kering...Dan tangkainya pun kena pastikan betul² kering juga, takut nanti bertukar warna...Kan tak sanggup pula nak gunakannya....Kadang² boleh sampai 2 hari baru betul² kering kecuali kalau panas terik, satu hari boleh kotttt...

Sampailah satu tahap tu, bila saya jumpa pula berus silikon ni....Mula² dulu, kepala otak saya yang jakun ni ingatkan ia pun spesis berus plastik tu juga, dan terfikir bulunya jenis besar pasal mungkin untuk sesuatu penggunaan khas tapi tak taulah penggunaan khas tu untuk guna apa.... (He he he jangan gelak kita tawwww...Masa tu memang betul² tak tau) Sehinggalah akhirnya penggunaan acuan/mould silikon semakin glemer dipasaran...

Maka tawlah kite yang bulunya kasar² pasal ia adalah silikon...Tahan panas dan tak mudah cair cam berus plastik tu....Tapi kat pala ni duk pikir lagi, best ke guna ni..? Rata ke sapuannya..? Besor² bulunya ni tak rosak ke permukaan biskut tu tadi..? dan macam² yang nak kita bandingkan...? Tapi dalam duk banyak sangat persoalan tu, kite beli gak satu....Nak try test power...

Waaahhhhhh.....Pengalaman menggunakannnya sungguh² menyeronokkan...Taklah macam yang kite bayangkan tu....Elok rata je sapuannya....Dan sekarang dah makin banyak pilihan dan saiz bulu silikon ni kat pasaran....Yang halus² pun ada.....Saya punya ni besar pasal ni dah lama siket...Or may be time tu dah byk pilihan tapi saya yang tak tawww...Wallahuallam....

Dan yang paling² saya suka, nak membasuhnya pun senang..main tibai jeee ngan sabun basuh pinggan n air paip tanpa perlu guna air panas lagi...semua kotorannya pasti tanggal....

Wahhhh...suke...suke...sukeee.....

Haaaa...Mana satu yang menjadi pilihan, bergantung pada masing² punya hati dan keselesaan menggunaannya..Tapi bagi saya, selepas mula kenal berus jenis silikon dan amat selesa dengannya, inilah pilihan saya setakat ni...Manalah taw dimasa akan datang kan...? kot kot ada lagi yang lebih canggih...Sape tawwww kannnnnn.....

11 comments:

Fiza Nordin said...

nenie,
saya pun selalu perasan berus silikon tu kat kompleks & saya pun jakun sampai takut nak p beli sbb tgk bulu dia beso2 & terfikir2 boleh ke guna utk tujuan yg kite nak.takut harapkan lawo je lebih tp penggunaannya hampeh. kekekekeee tp lepas bace n3 ni,pasni nak p tangkap 1.sebelum2 ni saya pakai berus plastik tu je.dah berapa kali tuko buang... asyik cair je kejenye...

HaSue said...

bagus nenie share info kat sini..kite suka berus bulu2 tu dulu..pastu baru beli plastik nyer..tp masih gak pakai yg bulu2.jrg guna sbb jrg buat biskut atau pastri dulu2..haha.tq ek..anyway,cantiknya berus silikon nenie tuh.biruuuu!iskh2

ain said...

akak guna berus plastik je!!! tak tau pulak ada silikon type!! kena cari ni!!

Zaitun said...

Kak Zai pun nak carilah, bagus info ni sebab selalu pakai berus plastik memang bermasaalah.

openid said...

kite lak tak pernah beli pon berus2 ni sebelum ni... baru2 ni je beli yg silikon tu,memang mudah nk guna kan kak :)

♥LOVE2COOK♥ said...

Wow, very good info for amateurs like me! ;)

Sue @ Nenie said...

Salam dan selamat pagi semua

Fiza..
Haaaa...cubalah..InsyaAllah Fiza pun akan rasa puas hati...skrg dah ada yang kecil siket,jd tuk biskut tu xde masalah kottt....

HaSue,
May be dah terbiasa guna yg plastik tu rasa kekok guna yg jns bulu, atau yg saya punya besar siket...tp tuk berBBQ memang best..He he he saya pun jrg membaking tapi biasalah gatai tangan, tu yg beli gak...Ngeee..

Kak Ain & Kak Zai,
cubalah yg silikon satu...saya suke pasal ia tahan lasak siket..

Ijan,
He he he..akak pun jarang masak tapi nak wat camne, memang gatai tangan...sukeeee sgt nak kumpul 'bende² kotteh' cam gini

Love,
Sama² kita kongsi info yaaaa..saya pun masih terlalu banyak yang nak dipelajari dan diterokai...

T said...

Saya pun suka berus silicon. senang kan? Tapi tak pernah jumpa yang berus dia halus lagi. Kena cari ni.

Sue @ Nenie said...

T..
Biasa cari kat kedai bakery...
T duk mana ya...? klu area Klang Valley@Malaysia, may be boleh cari kat Daiso, kedai barangan dari Japan..Kat ACE hardware pun ada juga...

indahhouse said...

salam sue,
hihi. kemarin akak dah baca entry nih. tak sempat komen,sbb Hubby nak guna laptop.
Dulu, akak ada berus pastry kuning tu. tapi, sbb majerin melekat tak mau ilang, akak dah buang .:)
akak pun teringin cari berus silikon.

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Nur...
Akak, itu pasal saya selalu bilas dulu ngan air panas...nanti marjerine/segala lemak² berminyak boleh tanggal..pastu baru balas balik ngan sabun pencuci pinggan n basuh cam biasa...

Tapi kalo silikon bantai terus ngan pencuci pinggan pun Ok...Dan paling saya suka pasal dia tahan panas n tahan lasak siketttt...Nanti akak boleh lah cuba dan rasai pengalamnya....