Tuesday, February 23, 2010

Agar-Agar Coklat Oreo

derhaka memang sah budah ni derhaka...Nahhhh....Ambikkkk kooooo....Lawan tok Guru lagiiiii.....

Kih kih kih....Uiiikkkkk.....Saja Bikin gempak sikit...bukan ada apa² pun...Wa ha ha ha ha Wahhh...Cuaca sekarang memang panas betul..Rasa macam nak mencorot jeee diam² kat dalam esbox ni....

Actually resipi ni dah lama tersimpan sampaikan sudah berkali² biskut Oreonya enak di makan begitu sajaaaaa....

Kalo ikut resipi asalnya jadi berlapis 2 tapi aku punya ......... hu hu hu hu ..... tarak ..... Ni semua balasan penderhakaan akulah ni....Bukan siket² punya derhaka tapi banyak....

Pertamanya aku main blend sekali gus biskut, susu segar dan gula pahtu baru tuang ke dalam larutan agar²...Dan susu pun aku main curah susu choc. jeee pasal itu saja yang ada dalam stok....Dan penderhakaan yang paling nyata.....Dengan bijak pandainya aku dok gatai tangan buh pewarna choc dalam bancuhan agar² tu...Pasal aku tgk kaler dia macam pucatttt jeeee....Ngeh ngeh ngeh....

Tapi kaaannnnnnn....rasa dia memang mabelesssss n besttt.....Itu aku sukeeee.....Ha ha ha ha...Apa lagi, sebab dah lulus ujian piawaian, jadi aku nak gantung pula resipinya kat sini buat ingatan aku di masa hadapan...Mana taw kan len kali nak buat tak yahlah aku nak pecah² kepala nak search sekali lagi....Kan Ros kan kan kan kan...Minta halal dunia akhirat yaaaaa.......

BAHAN-BAHAN
  • 1/2 paket agar-agar stripe atau ( 1 paket serbuk agar-agar)
  • 6 keping biskut coklat Oreo ( inti krim putih keluarkan)
  • 2 cawan air
  • 2 cawan susu segar ( kalau takde leh ganti dengan bancuhan susu pekat manis atau susu kacang soya)
  • 1/2 cawan gula ~Sue buh 5 sb jeee
  • 1 ikat daun pandan
  • 2 sudu besar serbuk koko

PENYEDIAANNYA
  1. Rendam agar-agar kira-kira 2 jam sebelum direbus, kemudian masukkan 2 cawan air dan rebus agar-agar bersama daun pandan. Biarkan agar-agar betul-betul larut.
  2. Sementara itu blender halus biskut oreo, selepas itu masukkan susu segar, gula dan biskut oreo tadi, kacau sebati.
  3. Serbuk koko bancuh sedikit dengan 1 sudu besar air suam dan kemudian curah di dalam periuk agar-agar.
  4. setelah semua sebati, curah bancuhan agar-agar didalam acuan dan setelah sejuk baru disimpan di dalam peti ais, agar-agar akan menjadi dua lapis dengan sendirinya, kalau nak lapisan biskut oreo tu lebih tebal, boleh tambahkan kuantiti biskut oreo tadi.
  5. amat sesuai dimakan masa cuaca panas ataupun sebagai menu sampingan untuk anak-anak, Selamat mencuba.
Walau tak berlapis tapi strukturnya tetap halus dan rasanya..nyummy nyummy terutamanya bila baru keluar dari peti ais....


PETUA NGENDENG --> Kalau buat puding/agar² yang mengandungi santan/susu...Pastikan api kecil sahaja semasa memasukkan bahan tersebut...Kacau perlahan sehingga sebati..Ia membantu mendapatkan struktur pudding yang halus dan lembut...Dan tidak pecah minyak jugeeeee (jika menggunakan santan)

6 comments:

Watierman, rmanbkr said...

Cara mengendeng pulak.....jenguk kat tingkap.....drooool.....tup tap...tup tap....menitik air liur....tak kesian ka???

♥LOVE2COOK♥ said...

Sue, love blm lagi buat agar2 nih! Kena buat jugak nampaknya! hehehe ;)
Okey, pass me some!

Aiks, kata nak dtg tapau udang! Mana ding dong nih! :D

MamaFaMi said...

Tak per aa tak berlapis pun. Bila masuk dalam perut semuanya pun dah bercampur gak.. hehehe...

openid said...

Waduh... derhaka derhaka pon kemain cung lagik tuh. lama tak buat agar2 teruja pulak.hehe

Ijan

mamaaerish : said...

wah cedapnyer... yakin leh buat nih... hik3... tq 4 haring yer... :)

Sue @ Nenie said...

Salam & selamat sejahtera semua..

Kak Watie...alaaaaa ciannya...nape duk kat tingkap jeeee...jom masuk...kita suapkan puddingnya...

Love,
Love, cubalah...sedappp...
Dah datang tapi penat kita ketuk pinta tawwww....tadak org buka...Waaaaaaa......

MamaFami,
Tapi kan jeles tawww tgk tuan punya resipi dapat berlapis, secara magic pula tu..xpe len kali nak nuntut betul² ngan tok guru...

Ijan,
he he he...kita pun lama gak tak memuding ni...pasal pasaran puding kat rumah ni lembap siketttt.

MamaAerish,
Sama-sama....Jom lah cuba...pasti tidak mengecewakan....