Monday, February 22, 2010

Ayam dan Peria Goreng Tepung

Ayam Goreng Tepung yang selaluuuuuu kite buat dikala kemalasan melanda dan tadak idea nak masak lauk apa....Simple jeeee....Sue tak bagi sukatan, pasal main agak² je....


BAHAN-BAHAN
  • Isi ayam secukupnya (potong kecil²)
  • * Serbuk kari
  • * Serbuk cili
  • ** Rempah Beriani
  • ** Serbuk ketumbar
  • ** Serbuk jintan manis
  • ** Serbuk jintan putih (Sukatan ** separuh/sedikit dari sukatan * ~ ikut selera masing²)
  • Garam secukupnya
  • Dried origano
Dibancuh dengan sedikit air (buat mcm tepung goreng pisang tapi pekat)
  • Tepung goreng serbaguna
  • breadcrumb

PENYEDIAANNYA
  1. Isi ayam dibersihkan dan digaul dengan kesemua bahan di atas kecuali bancuhan tepung.Perap seketika.
  2. Masukkan (1) ke dalam bancuhan tepung dan gaul sekata.
  3. Goreng terendam sehingga kuning keemasan.Angkat dan sedia di hidang

Peria Goreng Tepung...Simple je...Potong slice/nipis² peria (kite guna peria yang kecik tu, tak tau nama bukunya) then tabur sedikit tepung beras...Goreng terendam sehingga garing....Boleh juga tabur daun kari semasa menggorengnya...

4 comments:

hasni said...

tp ayam goreng ni pon sedap jgak tau

openid said...

Salam kak Sue,
Akak ape khabar? lama kite tak menjenguk ni banyak menu dah terlepas... :)

Ijan

Sue @ Nenie said...

Salam...
Hasni,
penyelamat dikala kemalasan melanda

Ijan,
Baik dan sihat² saja...kite pun agak lama coti masak..he he he he

mamaaerish : said...

peria... my fav... :)... tq 4 sharing... (",)