Thursday, February 4, 2010

Sotong Masak Sambal

Salam dan selamat petang semua....Kalau orang len sibuk² tayang menu lunch hari ni, tapi aku buat siaran tertunda...Lauk dinner semalam yang dah pun selamat.....Tinggal gambor je yaaaa....

Acely dah lama aku nak tingin nak makan sotong, tapi asyik tangguh² je...Nak belek² resipi malas pula nak buka pc, so aku masak sambal jelah...Cepat masak, cepat makan, cepatlah juga dapat membetulkan urat² yang tersipmpul ni....

Oklah..Layan jelah resipi simple versi malas aku ni...

BAHAN-BAHAN
  • Sotong secukupnya ~ Dipotong membulat ( aku wat 3 ekor je)
  • Serai (ketuk)
  • Air asam jawa
  • Kiub pati ikan
  • Garam dan gula secukupnya
Bahan Tumisan (Diblend membentuk pes)
  • Bawang merah
  • Bawang putih
  • Cili kering (rendam dlm air didih sehingga lembut)
Bahan sos
  • sos cili
  • sos tomato (boleh ganti ngan tomato segar~lagi sedap)
  • Sos tiram (jika suka) ~ biasanya saya tak buh
  • Kicap manis (jika suka)

PENYEDIAANNYA
  1. Tumis bahan tumisan sehingga terbit bau / cili masak.
  2. Masukkan bahan² sos, serai, air asam jawa dan kiub.Kacau sebati.
  3. Masukkan sotong dan kacau rata²..Perasakan....Cukup masin manisnya, tutup api dan boleh dihidang.

Sayur iringan...Labu air masak tumis air.

Tapi kalau ikut selera aku, sayur tumis air ni lebih sedap makan ngan ikan goreng garing² yang panas² pah tu cicah buduuuu...Waaahhhhhhh.....Syioookkkkk oooooo....Boleh hirup kuah banyak²...Tapi apakan daya, stok ikan tarakkkkk


Jadi aku cicah ngan telur dadar jeee..Tak kena langsung....


Waaahhhhh lamanya aku tak makan budu...Dah start ni takut susah nak berenti pula

2 comments:

Watierman said...

ingat satu jenis jer...berderet-deret ha....gimik le tajuk tu!
ha...budu gak jadi pujaan yer!

Akak suka nasi kukus kat Kota Baru..yg dekat hospital tu!

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Watie..
Pasal yang len tu besa n malas nak buh resipi..ngendeng kat sotong jeee lah..

Buduuuu...? Kegemaran ni tapi pasal Hubby tak suka, jadi tak syiok lah cicah sorang².

Saya pun suka nasi kukus...Dulu kat Paka ada satu rest, sedap tapi lately ni kurang bersih, boleh ada lipas terbang lalu kat atas kepala...? So dah tak gi lagiiii...

Eh, saya dah lama intai diorg punya resipi sambal n air asam...