Friday, October 21, 2011

Rusa Hitam Manis Berlada

Assalamualaikum....

Hari ni kita layan daging rusa lagi yaaaa...Amboiiii Sue, senangnya dapat daging rusa..selalu jeee ada masak rusa ni...He he he he he...Sebenarnya ni lauk dah lama dulu..sebelum puasa lagi, Sue ada beli sekilo daging rusa dari kawan sekerja..Almaklumlah, rakyat jelata kat rumah ni pun taklah ramai, jadinya dapatlah bahagi 3 bahagian...Boleh buat 3 jenis masakan....Sebelum ni Sue pernah post..Satu buat kerabu dan satu bahagian lagi buat serunding....

Resipi ni Sue olah dari majalah RASA, tapi kat resipi asal tu guna beef jee, cuma Sue aje yang gantikan ngan daging rusa...

DAGING RUSA HITAM MANIS BERLADA
Sumber : Majalah Rasa Jun 2010

BAHAN-BAHAN
  • 300 gm daging (potong nipis)
  • 1 biji bawang besar (potong bulat)
  • 2 biji cili hijau (belah 2)
  • 125 ml kicap manis ~ Sue kurangkan
  • 2 biji buah pelaga
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 2 batang kulit kayu manis
  • 125 ml minyak masak
  • Garam & gula secukupnya
Bahan Kisar
  • 5 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 10 tangkai cili kering (Direndam air panas sehingga lembut)
  • 2 cm halia
PENYEDIAANNYA
  1. Bersihkan daging dan toskan airnya.
  2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan kisar bersama buah pelaga, bunga lawang dan kulit kayu manis sehingga berbau harum.
  3. Kemudian masukkan daging dan kacau sehingga mendidih.
  4. Masukkan kicap dan perasakan dengan garam dan gula secukupnya.
  5. Masukkan air secukupnya sekadar untuk mengempukkan daging dan renihkan dengan api yang kecil sehingga daging lembut dan biarkan sehingga kuah sedikit pekat.
  6. Sedia dihidang.

17 comments:

Amie said...

orang kata daging rusa bagus, sebab kurang kolesterol... iey ke...

Liza said...

Hubby akak pun suka gak beli dgg rusa ni..buat rendang pun sedap..lembut jer kan..

Zaliedana said...

Assalam kak sue,hihi kna pnggei kak lah,sy taun 82..
Sy xpernah msk lagi daging rusa,tapi pernah la mkn sate,mmg sedap,xla liat,lembut ajer..Daging rusa mesti mahal kan..Akak bli sekg bape rm kak..

Sue @ Nenie said...

Salam..

Kak Amie, pasal kolestrol tu saya tak berapa pasti, tapi yang saya perasan, daging yang saya dapat tu memang kurang ada lemak, tak macam kalau beli beef..

Kak Liza..Haaa betul tu...ia lembut siket dari daging lembut dan senang juga nak empuk.

Ct, akak beli RM28 sekilo...Tapi akak konsider taklah terlampau mahal, sebab kalau beli beef kat pasaran sini, bahagian batang pinang pun lebih kurang RM24~26 sekilo gak, tak banyak bezakan..Kalau kat Econsave,beef top side(import) pun lebih kurang RM18~20++ sekilo...Tapi pun tak selalu beli gak..kadang kala jee bila sesekali terasa nak ubah selera

cik cek said...

Sue...bestnya daging rusa...camana rasa daging rusa ek...jakun tul kak cek ni kan...bestnya....:D

Wani said...

salam sue////

x pernah makan lak daging rusa ni .. amcam2 menu yg blh dibuat dgn daging rusa... ... nampak mcm daging lembu .. rasa dia lain ke ...:)

Zaliedana said...

Owh RM28 eks,mmg murah lah,igt mahal,yerlah btng pinang selalu duk bli pon dah rm22 kat sini..Tapi kat sini xtau lak katner da jual..Xpernah perasan pon..

Nurul said...

Assalam, K Sue..
sedapp daging rusa tu.. pernah makan sekali jer, makcik yang masak... kat mana ader jual yer??

sasha rahmat said...

salam sue..
tu diaaaaaaaaa kecur liur tgk kan lauk ni!!..issshhh klu ler lappy ni bole magic kan besh eh.....

Nieza said...

uishhh sedapnya sue..pos mai sini skit daging rusa ni..sini ada jual tapi tak halal..:)

ijan said...

Salam kak Sue,
Ramai yang kata daging rusa lembut eh. Hmmm, nanti2 nak kena try jugak lah. kite suka masak merah pedas2 gini. makan dengan nasi panas + sambal buhlacan. fuh terangkat. :)

Asmara said...

boleh kira ngan jari ni berapa kali makan daging rusa. hehe.. dging dia lembut kan. lambat lg la kita nak makan. uhuhu..

EmbunRosaliza said...

ASssalam nenie..sedapnya kalo akk dpt rasa dgg rusa tu, tak pernah mkn la

Sue @ Nenie said...

Salam..

Kak Cek, tak jauh sangat bezanya ngan daging biasa, cuma struktur dagingnya lebih lembut dari beef dan kurang lemak...

Wani, Sue guna jeee apa2 resipi yang rasa berkenan then tukar jelah bahan utama tu..cth daging->daging rusa / ayam->daging rusa...sebab bab cari resipi yang khas utk dia mcam susah...

Tapi dari pengalaman Sue, kalau masak ia melibatkan rempah2 lagi sedap berbanding percubaan kerabu Yang Sue buat tu....yang rebus macam tu jeee, sebab macam ada bau siket....

Sue @ Nenie said...

Ct, dulu akak beli pung ngan perseorangan, maybe itu sebab boleh dapat ngan harga yang berpatutan kottttt..setakat ni pun belum pernah jumpa dipasaran terbuka lagi...

Nurul, dulu Sue beli ngan perseorangan melalui kawan opis Sue..semalam pun ada sembang2 ngan dia pasal daging ni..Katanya sekarang dah xde, yang Sue beli hari tu dia jual bersempena hari raya...

Sasha..kalau xde daging rusa pun boleh guna beef juga, pasal ni pun adaptasi dari resipi beef...;)

Sue @ Nenie said...

Nieza, ha nanti yaaa....kita dried kan dulu dagingnya pah tu post..he he he...

Ijan, haaa nanti klu dah balik Mesia, bolehlah cari yaaaa..betul tu, daging rusa kat Selera Akaklah..sedap masak yang melibatkan rempah siket, baru bangkit rasanya...

Kak As, tak pe..nanti dah balik sini boleh try cari yaaaa..Sedap kan...dagingnya lembut siket dari beef..

Kak Rosaliza, iyalah kan...dagingnya pun bukan dijual dipasaran terbuka...peluang nak jumpa memang susah

Diana @ Melley Mey said...

sedapnya tgk ... tp kalau nak masak kena tukar kpd daging lembu nie.. sbb org kat umah nie x reti nak makan daging rusa.. tp mmg nampak sedap sgt ler... menyelerakan sungguh...