Thursday, April 15, 2010

Udang Masak Taucu

Rinduuuu....Rindu serindu rindunyaaaaaa.......Cheh cheh cheh mendayu-dayulah pulok pagi-pagi bute ni dikala semua orang duk membute......

Wa ha ha ha...keh keh keh...eh, ada ke orang rindu kat kite...? Almaklumlah...sejak duk sebuk kejor duit ni sampaikan dah kesentukan masa nak bertenet....keh keh keh...Macam bisnes besor jeeee.....Iyalah kan, sejak tukor tempat kerja dengan bos yang kedekut tu.....aduyaaaa......Macam tak cukup je 24 jam sehari dibuatnya...

Almaklumlah...Dahlah tempat kerja jauh, jem pula tu....Sampai lambatkan kena pula potong gaji lima posen perminit....abisss kalo hari-hari lewat seminit, nak cukup sebolan dah berapa tu masuk poket bos tabung komeni...Jadinya terpakalah kite berkorban jiwa dan raga bergegas dari rumah seawal yang mungkin...

Hahhhh....datang taw kalo lewat nak potong gaji, abissss balik tak pula di bagi awal...kalo tak ada yang juling bijik mate duk menjelinggg...adusssss poning mak cik di buatnya.....Dah tu tak dak pula claim-claim...Kiranya amal jariah lah...Pulokkkkkk.....Ah apa-apa jelah....

Haaaaa...walaupun sibuk macamana sekali pun perut ni haaaa...totap gak kena isi, kalo tak kan tak dak tenage...Kalo kite sorang je, tak pela pulak...tapi tang yang sorang dan sorang lagi tu......Haaaaa...kok nanti ada yang kurang bitamin, sape nak jawabbbb....?

Huh, panjang pula kita bebel yang thah hape hape thah ni...Oklah, jom kita menjamu selera mata ngan lauk udang ni pula.....Haaaa..tang menu bila tu, usah ditanya...pasal tuan punya badan ni pun dah lupe, bila kali terakhir dia jamah udang masak taucu ni....Ha ha ha ha...............

BAHAN-BAHAN
  • 600 gm udang (dibuang kulit dan biarkan bah ekor)
  • 2 sb taucu (dibilas dan lenyek lumat)
  • 1 sb cili merah (dicincang)
  • 3 ulas bawan putih (dicincang)
  • 2 hiris halia tua
  • 5 tangkai daun bawang (dicincang)
  • 2 sb minyak masak

Bahan kuah
  • 60 ml (1/4 cwn) sos tomato
  • 125 ml (1/2 cwn) air/air rebusan ayam
  • 1 sk kicap cair
  • 1 sk minyak bijan
  • 1/4 sk garam
  • 2 sk tepung jagung
  • 1/2 sk gula
  • serbuk lada sulah secukupnya

PENYEDIAANNYA
  1. Campurkan kesemua bahan kuah di dalam mangkuk.ketepikan.
  2. Pananskan minyak di alam kuali dan tumis taucu, cili, bawang putih dan halia sehingga wangi.
  3. Masukkan udang dan masak selama 2 minit atau sehingga udang bertukar warna.Kemudian masukkan bahan kuah, didihkan dan angkat.
  4. Hias dengan daun bawang

5 comments:

hasni said...

wuish
sedap ni kak
lama nda makan udang kan
nda pa
lagi beberapa mnggu balik sabah
leh makan seafood puas2
hehe
bos kedekut?
asal pndh tmpt kerja lak ni kak
tgk
da dpt bos kidikut
huhu
nayela 5posen/mint
ish2

fuzidss said...

kelainan ni

Zaitun said...

Kak Zai tak pernah masak udang masak taucu.

openid said...

Salam Kak Sue...
Sibuk ye kat tempat kerja... kena potong lima posen lewat seminit? kena hati hati tu karang terkumpul banyak pulak jadinya. :)
Ijan

Sue @ Nenie said...

Salam...

Hasni...
Wahhhh syoknya dah nak bercuti kat kg...mesti terubat rindu ngan hidangan tempatan

Fuzidss,
Cubalah....mana tau kena selera

Kak Zai,
Saya pun pertama kali gak cuba ni, sib baik kat resipi tu suruh basuh dulu...tu berani cuba tuuu

Ijan,
Alaaaa kerja akak memang jenis bz cam gini...cuma kat opis lama jeee relex siket pasal project tadak...itulah, tapi secara tidak langsung mendisiplinkan kita supaya tak lewat...