Wednesday, February 2, 2011

Nasi Kerabu Perantau

Salam..Dah dua kali buat ni..Tapi yang pertama dulu tak sempat posing mosing punnn..Lepas masak, lapar sesangat..Terus senduk-senduk dan nyum nyum nyum....

Dan kali ni wat lagiiiii.....Pun simple jeee..Bahan-bahan tuk kerabu pun cinonet jeee, just guna kacang panjang. kobis dan tauge pasal itu je yang ada kat sini...Sambal pun tak buh budu pasal tak pernah simpan stok kat rumah ni..Wahhhhh...konon-konon cam perantau lah yaaaaa...Perantau luar dari kampung halaman..Boleh gitu...?

Resipi ni Sue kopipes dari Dapur Kak Yani kat MYR sana...Thanks ya Kak Yani....

Simple je kan nasinya....Main bantai nasi putih jeeee

BAHAN-BAHAN


Nasi~Sue masak nasi putih biasa jeeee
  • 4 cwn beras
  • 1 sudu kecil garam
  • air secukupnya - macam masak nasi biasa..
  • 2-3 titik pewarna kuning
  • 2-3 helai daun limau purut(optional)
  • 1 btg serai-diketuk(optional)
Sambal Tumis
  • 5-10 biji lada kering
  • 1/2 biji bawang besar
  • 2 ulas bawang putih
  • 1cm halia
  • 1cm kunyit/ 1 sk serbuk kunyit
  • 200ml/ 1/2 tin santan pekat
  • 2 btg serai
  • 2 keping asam gelugur
  • 2 sudu besar budu / 3 sudu besar sos ikan ~Tak Buh, tarak stok
  • garam dan gula melaka
Sambal ikan
  • 1 ekor ikan kembung- saiz besar
  • 1 cawan kelapa kering/ kelapa parut
  • 2 ulas bawang putih
  • 1/3 biji bawang besar (4-5 biji bawang merah)
  • 1 batang serai
  • 1cm halia
Kerabu
  • kubis
  • kacang panjang
  • timun
  • taugeh
Bahan lain- optional
  • solok lada
  • telur asin
  • bawang jeruk
  • ayam goreng kunyit
  • sambal belacan
PENYEDIAANNYA

Masak Nasi
  1. Cucikan beras dan masukkan semua bahan utk masak nasi yang lain. Masaklah seperti masak nasi biasa.

Sambal Tumis
  1. blend lada kering, bawang, kunyit dan halia sehingga lumat.
  2. Panaskan minyak(kena banyak siket), tumis semua bahan blend tadi sehingga pecah minyak

Sambal Kelapa Ikan
  1. Bersih ikan dan bakar. Sementara tu bolehlah goreng kelapa
  2. Goreng kelapa tanpa minyak dengan api kecil sehingga jadi perang. Kalau kelapa parut ni kasar, bolehlah ditumbuk sekejap ketika kelapa masih panas-panas.
  3. Asingkan isi ikan dengan tulang. Tumbuk isi ikan untuk kelihatan halus.
  4. Tumbuk pula bawang dan serai, sehingga lumat. Kalau guna food processor masukkan bawang dan isi ikan sekali gus ke dalam food processor .
  5. Campur sekali ikan dan bawang, goreng tanpa minyak sehingga agak garing.
  6. Campurkan ikan dengan kelapa goreng tadi. Masukkan garam dan gula. Gaul hingga sebati.

Kerabu
  1. Hiris semua sayur dan gaul ratakan.


****Bila nak makan tu, ambik sikit semua bahan dan letak ke dalam nasi. Boleh juga dimakan dengan bahan lain tu.. lagi sedap

4 comments:

HALAMANKU said...

Salam akak.. rajinnyer wat nasi kerabu.. erma suker gak makan nasi kerabu.. selalu x mo budu.. x biasa he eh he aperpun memang sedap nasi kerabu ni...mmmm lapo kak.. t nak join..he he he

Nieza said...

waa..nk nangis nengok nasi kerabu ni...perantau lak tu...mabeles abis ni kalau mkn...nk sepinggan sue..hehe

AZLITA AZIZ said...

salam Sue...
lama tak makan nasi kerabu....
sedapnyer... terliur tgk...

Sue @ Nenie said...

Salam..

Erma, Akak memang suka kalau buh budu, cuma tarak stok jeee...

Nieza, ala nasi kerabu sini pun simple-simple je ni..buat lepas gian..he he he

Kak Ita, jom kita pekena nasi kerabu sama-sama