Friday, April 22, 2011

Blended Orange Cake

Salam Jumaat...Selamat berhujung minggu dan menanti hujung minggu...Ha ha ha ha..Betul ke ayat ni...Iyalah kan...Hujung minggu bagi Terengganu, Kelantan dan Kedah...? Dan yang menanti hujung minggu buat mereka-mereka yang bercoti hari Ahad dan sesetengahnya Sabtu dah pun start bukak opis sendiri...Ha ha apa-apa jelah...

Haaaa...Hari ni Sue nak buat tayangan amal siket..Hu hu hu hu orang len dah lama buat tapi kite baru tergedik-gedik nak tayang..Mana tahan kannnn..Semua sifu-sifu masak cakap best, tu buat kite lagiiiiii tak sabo-sabo nak buat ni....Nak juga rasa camne bestnya rasa kek orange ni...

Tapi sebelom kita tengok resipinya, jommmmm kita intai-intai dulu sepatah dua kata komplen yang Kite terima dari pelanggan tetap.....Pelanggan tetapppp oooooooo...Mana boleh buat endah tak endah jeeeeeeeee.....

S : Banyak lagi ke stok chip choc kat rumah ni?

I : Ada lagi..Banyakkkkk.... (Aikkk, sejak bila pula dia ni suke makan choc?)
I : Nape, abang nak makan muffin choc ke? (Bertanya ngan semangat yang berkuba-kuba)
S : Tak delah...Mapim tadi sedap, tapi bila buh chip choc...Jadi tak besttttt....
(Dengan penuh perasaan pula tu dia sebut tak bestttttt)

I : Laaaa..Abang buang jelah..Kan chipnya kat atas jeeee....

S : Mana boleh korek2...dah lembik melekat kat atas tu...

I : Aikkk..Abang suke ke kek tadi..Kan manis-manis kelat siket..?

S : Laaaaa..Kan kek oren, mestilah rasa cam gitu...ada rasa pahit-pahit kulit limau...
( Ktoingggggggg.... )
S : Len kali kalau nak buat, tak yah buh chip choc lagi....Buat kosong jee yaaaa...

I : Baiklahhhhh (Dengan nada ala-ala Mama Sin Chan)

Ha ha ha ha ha..Thah hapa-hapa kan....Oklah, jom kita intai resipinya..Thanks Kak Fida...Sue kopipes sini pula dalam versi derhaka..Biasalah, masalah memory space....Lama-lama nanti kan lupa pula apa yang kite nak tokok tambah bila tiba-tiba sampai seru nak wat ni lagiiii

BAHAN-BAHAN
  • 1 bji buah limau
  • ½ cawan minyak
  • ¾ cawan gula halus
  • 3 biji telur
  • 1½ cawan tepung gandum*
  • 1 sb baking powder* ( *diayak bersama )
  • 1 sb sunquick

PENYEDIAANNYA
  1. Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus.
  2. Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
  3. Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.
  4. Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak.

6 comments:

Sheila Shafeareen said...

Salam... sdp kan kek ni..ingat nnt nak buat lagi utk mkn2..buat versi muffin npk cantik...

Sue @ Nenie said...

Salam...Emmm tambah sunquick siket bagi lagi bangkit rasa orennya..Laen kali pun kalau nak wat lagi, nak buh kaler oren juge kasi lagi berseri....he he he

~Norul Mas Hana ~ said...

mesti sedap ni...merata2 dapur kawan2 dah ada..dapur saya je belum..huhu =)

Mas said...

sedappkan kek oren ni...
mas pun suka..
buat versi mapin ni lagi senang bebudak makan..he..he...

Nieza said...

wah dah buat dah kek oren ni....nieza jer lum buat lagi..tunggu angin kerajinan la..hehe

Sue @ Nenie said...

Salam..

Norul, Mas & Nieza..
Itu lerrr..bila ramai sgt yang buat dan cakap sedap, itu yang buat tak sabar2 juga nak merasanya..