Tuesday, May 10, 2011

Udang Mentega Nestum

Salam dan selamat petang...Nampak gayanya tuan rumah pun dah boring dok pulun sambal tumissss jeeee jadi hari ni nak cari kelainan siket..Main goreng-goreng jeeeee....

Semalam dalam dok layan keboringan menunggu waktu nak balik, tangan pun duk gatal-gatallah klik sana-sini sambil rayau-rayau dan ber'tenet'...Dalam kepala teringatlah pula stok udang barang segenggam dua yang masih berbaki kat dalam poket doraemon peti hikmat tuuuu... Pastu cepat-cepat pula terjah MyResipi.com, mana tau boleh jumpa khazanah yang berkenan di hati....

Haaaa..kan dah cakap..Kalau singgah sana mesti tak balik tangan kosong punya...Mesti nak wat balik buah tangan..Dan inilah hasil skodeng kat dapur Zeera....Nyum nyum nyum..memang sedap....Len kali boleh wat lagi ni....

BAHAN-BAHAN
  • 1kg udang basah (saiz sederhana besar)
  • 3 ulas bawang putih
  • 10 tangkai cili padi
  • 2 tangkai daun kari
  • 1/2 cawan susu cair
  • 4 sudu besar mentega
  • 2 sudu besar tepung beras
  • 1/2 cawan nestum
  • Garam dan serbuk lada sulah
  • Minyak untuk menggoreng
  • 3 biji telur
PENYEDIAANNYA
  1. Gaul udang dengan garam dan lada sulah. Kemudian goreng setengah masak. Angkat dan toskan minyaknya.
  2. Sementara itu, pukul telur, mentega, susu cair dan tepung beras. Ketepikan.
  3. Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih bersama daun kari hingga garing. Kemudian masukkan udang. Sebatikan sehingga udang masak.
  4. Tuangkan adunan yang dipukul tadi. Gaul rata. Akhir sekali taburkan nestum.
  5. Sedia untuk dihidang...
Untuk panduan atas pengalaman sendiri : Jika mahu dapatkan serdak-serdak yang rangup, tapi takut udang pula overcook, selepas step(4), keluarkan udang ke dalam satu bekas dan ketepikan.Teruskan mengacau campuran telur dan nestum sehingga mencapai tahap kegaringan yang diingini..Masukkan kembali udang tadi dan kacau sehingga semua sebati...Sedia dihidang...

Serdak-serdak telur tu memang sedap digaul ngan nasi..Bukan setakat budak-budak, mak bapak budak pun sukeeeeee....

4 comments:

HALAMANKU said...

Salam akak.. mmm sedap tu lelagi wangi daun kari tu.. mkn ngan nasi panas2 sedap tu kak.. ader ker lagi? meh erma nak join he he he

Sue @ Nenie said...

Salam...haaaaa bau daun kari goreng memang wangi satu rumah...nestum tu buat garing2 memang berselara gaul ngan nasi putih panas....

mungelily said...

waaahhh siap tambah nestummm..menarikkk mesti garing sedap mkn gituh kan~~~

Sue @ Nenie said...

Salam Lily..
Emmmmm....nestumnya kena goreng lama siket kalau nak garing..Boleh aje adjust ngikut selera