Thursday, July 28, 2011

Kari Kerisik Ayam

Salam....Haa semalam sambil-sambil blogwalking, terserempaklah ngan ayam kerisik ni kat rumah kak Ros....Hati terus terpikat dan dirembatnya bawa balik resipi...Dan tang-tang tu juga terus potong Q, dah tak sempat ambil-ambil nombor lagi dahhhhh...Dah ngencesssss.....Tak sabor-sabor nak merasanya....He he he...(Almaklomlah, tuan punya badan memang sukeeee sangat lauk-lauk tumis pekat cenggini, tak kiralah sambal tumis ke, kari ke, kerisik ke..janji ala-ala tumis gini dan pekena plak ngan nasi putih panas-panas...Haiiiii lupa diet jap)

Dan sah sah memang berbaloi-baloi lah..Sedappppppppp......So supaya tak luput diingatan, Sue tampal plak resipinya kat sini..Tapi yaaaaa ampunnnnn....Kak Ros jangan marah yaaaaa, kite dah adjust siket kuantiti bahan-bahannya sesuai ngan isi rumah sini...So kepada sesiapa yang nak rujuk resipi asalnya bolehlah bersinggah ke blog Sinaran Menu......

BAHAN-BAHAN

Untuk Kari Ayam
  • ½ ekor ayam (dipotong kecil)
  • 150 ml santan pekat (dalam kotak) + 2ml air (Sue +150ml air)
  • 1 sb rempah kari ayam (dibacuh dengan sedikit air membentuk pes)
  • ½ buku kiup pati ayam
  • 1 keping asam keping
  • 1 sb kerisik
  • Garam & Gula gula melaka secukupnya
  • 5 sb minyak (untuk tumisan)
Bahan Kisar Untuk Tumisan
  • 1 batang serai
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 biji bawang besar
  • ½ biji tomato
  • 1 cm halia
  • 10 tangkai cili kering (dipotong dan rendam sehingga lembut)
  • ½ biji bawang besar (dimayang)
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelagaPENYEDIAANNYA
  1. Panaskan minyak dan masukkan bawang besar yang dimayang bersama kulit kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga...Tumis sebentar.
  2. Kemudian masukkan bahan kisar.Tumis sehingga mesra dan masukkan pes kari.Kacau sebati dan tumis sehingga wangi dan pecah minyak.
  3. Masukkan ayam dan gaul sebati.Biarkan sehingga ayam separuh masak dan mendidih sedikit.
  4. Masukkan santan pekat dan kacau rata.Masukkan air diikuti kerisik dan kacau sehingga rata/sebati.Biarkan ayam sehingga mendidih.
  5. Masukkan kuib pati ayam, asam keping, garam dan gula melaka secukupnya.
  6. Kecilkan api dan masak ayam sehingga empuk dan kuah menjadi pekat & pecah minyak selama lebih kurang 25min....
  7. Siap dan sedia untuk dihidang.

10 comments:

cik cek said...

Sue...mesti sedap ni kan...bila campur ngan kerisik...mesti rasanya ala2 rendang...sedapnya...:)

Mas said...

sedappnya tengok ayam tu...

Sue @ Nenie said...

Salam

Kak Cek...he he he he kacukan kari & rendang...

Mas..emmmm ada masa boleh cuba juga...

HALAMANKU said...

Salam Kak Ninie... sedapnyer.. lama adeqni x munculkan? tenang jek dapo x bunyi periuk orang ketuk mintak tapau ha ha ha... akak.. windu ngan akak n menu2 sedap tu...

Rabiatun Adawyah said...

sedapnyer...nampak dia punyer kerisek tuh..mesti lemak2 ni yer...dap!

Puan Ros @ Tadika Sinaran Intelek said...

Hai sue, dah habis ke kari tu????

Ayu said...

Assalam sue,
satu kelainan kari ayam letak kerisik kan..memang sedap..dulu akak pernah masak juga tapi recipe dari kak fidamyr..kalau tak salah..masak pun masih baru2 mula blogging dulu..
ni pun kallu makan dgn nasi aje dah cukup..cicah roti pun ok ..huwahahah cannot than..

izahdaut said...

sue.. awat lauk ala ala kenduri je belaka ni.. bikin terliur je lah. hehe.. sedap cicah ngan roti ni kan

Mieza said...

sue, kari ayam letak kerisik mmg best..resepi mak akak pun letak kerisik juga..mmg sedap! makan dgn nasi tumis pun sedap kan..:)

Sue @ Nenie said...

Salam..

Erma..samalah kita...nampaknya masa terlalu mengekang kan...?

Kak Tun...he he he selain rasanya yang lemal2, boleh tambah lemak2 kat badan jugeeee ni

Kak Ros, dah tinggal gambo je lagi.

Kak Ayu...iyalah..sesekali mencuba sesuatu yang baru memang best...

Kak Izah....warm-up sebelom Ramadhan niiii....praktice untuk raya..wakakaka

Kak Mieza, iyalah...lemaknya memang bangkit lagi....