Wednesday, August 10, 2011

Daging Masak Kari Kering

Yuuuu Huuuuuuu.....Oppppssss...Sungguh kurang sopan pula rasanya di bulan yang mulia ini memunculkan diri tanpa salam....

Assalamualaikum....Semoga kita semua dirahmati Allah dan dilimpahi kurniaNya bersempena bulan yang penuh keberkatan ini....Selamat menjalani ibadah puasa di hari yang ke-10...

Lama bebenor yaaa tuan rumah tidak memunculkan diri semenjak bermulanya 1 Ramadhan....Bukan tiada juadah berbuka cumanya sekadar ayam goreng biasa-biasa saja...Ikut sempat..Almaklumlah kite sampai rumah lebih kurang jam 6.15pm....Kalau budak kecik tu tak meragam bolehlah bertapa kat dapur, kalau di buatnya mau kite tungguuuu je dia duk kat sebelah, tu yang parah tu,,,,,,,,

Tapi atas dasar ketamakan lalu, dah freeze kat rumah pun dah sesak nafas ngan hidupan-hidupan beku kat dalam situ, so kite pun mulalah mencabar diri untuk menghabiskan stok-stok tersebut tanpa sebarang pembaziran.....Ha ha ha ha ha ...Berkubar-kubar nampak ganya..Kita lihat yaaaaaa...Berapa lama tuan rumah mampu bertahan.....Caiyokkkkk...Caiyokkkkkkk......

Tadaaaaaaa........Jeng jeng jeng...Resipi dan mangsa pertamanya untuk di touch-up.....Ialahhhhhhhhh......Daging...He he he he he....

Resipi kite kopipes dari Dapur Kak Nor Secubit Garam Tapi macam biasa kita adjust siket untuk disesuaikan ngan situasi....Kalau Kak Nor rebus dulu, kite main campak terus dalam tumisan tapi lebihkan air dan dimasak sehingga daging empuk dan kuahnya pekat..Tang Santan tu, sajeeee je lah gatal tangan pasal nak abiskan baki santan kat esbox..Di biar lama-lama nantikan rosak plak...tak baek membazir kan kan kan kan.....

Oklah..Tuan rumah pun tak mau bebel panjang2 lagi, so kita layan jelah Daging Masak Kari Kering ni....

Hanya ini saja yang sempat tuan rumah abadikan lantaran ketidaksempatan dan dah ada orang yang tak sabor-sabor lagi nak ngap...He he he..

BAHAN-BAHAN

  • 350gm daging ~ dipotong
  • air secukupnya
Rebus daging dgn air hingga empuk. Ketepikan.
~~~~~~~~~~~
Bahan2 lain:
  • 7 bj bawang merah ~ dihiris halus
  • 3 ulas bawang putih ~ dihiris halus
  • Rempah 3 sekawan~kulit kayu manis, bunga lawang & buah pelaga (Sue tambah)
  • 1 - 2 sudu besar cili mesin
  • 2 sudu besar rempah kari ~ bancuh dgn sedikit air
  • 2 tangkai daun kari
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu besar santan pekat (Sue tambah)
  • air rebusan daging
  • jus asam jawa
  • ubi kentang ~ kali ni tak letak
  • garam
  • gula ~ jika suka
PENYEDIAANNYA
  1. Panaskan minyak dan goreng bawang merah dan bawang putih hingga garing,
  2. Masukkan cili mesin. Goreng lagi.
  3. Masukkan rempah kari dan goreng hingga sedikit kering.
  4. Masukkan 1/4 cawan air dan juga daun kari. Masak hingga pecah minyak.Masukkan daging.
  5. Kacau dan masak hingga daging mesra dgn rempah dan masukkan ubi kentang.
  6. Kemudian masukkan sos tiram, air rebusan daging, jus asam jawa, garam dan gula.
  7. Masak hingga kentang masak dan juga kuah menjadi pekat.dan daging empuk.
  8. Angkat dan hidangkan panas2.

4 comments:

Ayu said...

Assalam sue, salam ramadan buat sue & family ya..
lauk kering2 for sahur adalah best untuk akak..heheh seddap nampak lauk daging ni sue..

ijayuji said...

Salam kak sue! salam ramadhan buat akak n family jugak!! sedap kan mcm rendang kering gituuu kalau buat kari kering2 ginii>>pepandai jerr ckp mcm rendang hihihi.... daging2 ni masak apa pun kita suke :D

Puan Ros @ Tadika Sinaran Intelek said...

Salam sue,sesekali muncul biar berbaloi-baloi kan..caiyok.... caiyok...sue

Sue @ Nenie said...

Salam...

Kak Ayu, lauk-lauk begini memang best kan kalau makan ngan nasi putih panas2....Sahur pun lajuuuuu jeeee..

Ika, he he he..thahnya..agaknya dah mamai ni.....

Kak Ros, he he he resipi2 segera genggini lepaslah...klu yang komplikated sgt tu sah sah tak sempattttt....