Wednesday, November 16, 2011

Sambal Belacan Tempoyak

Salam..

Terasa nak wat wordless tapi macam tak jadi wordless lah plak....Takpelah kita tukar jelah wordless pada simpleword Wednesday...Ha ha ha vocarb hancusssssss.......

Resipi simple je semua orang pun taw rasanya....Tapi sedapppppp bagi penggemar2 tempoyak..Cuma yang Sue buat ni terlebih cili lah plakkkkkk..So terpedassssss sampai tenggelam rasa tempoyak nya....Terkebetulan pula terkena cili pedass kali ni.....

SAMBAL BELACAN TEMPOYAK
Sumber : Sue@Nenie

BAHAN-BAHAN
  • 3 sb tempoyak
Bahan Tumbuk
  • 3 tangkai lada merah (buang biji)
  • 10 biji cili padi merah (boleh kurangkan jika xmau terlalu pedas)
  • sedikit belacan (bakar seketika)
  • Garam kasar dan gula secukupnya
PENYEDIAANNYA
  1. Masukkan kesemua bahan tumbuk kecuali tempyak ke dalam lesung dan tumbuk sehingga lumat.
  2. Masukkan (1) ke dalam mangkuk dan masukkan tempoyak ke dalamnya.
  3. Gaul sehingga kesemua bahan sebati dan sedia di hidang...

6 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

org ke2 yg buat n3 berakitan tempoyak hari ni....ai x biasa makan ntah la maybe bau derian tu kuat kot ngeee....OMG ai loikeee bowl tue...bentuk LUV la

cik cek said...

emmmm....menu pembuka selera....sedapnya....:D

Sue @ Nenie said...

Salam..

Ayu...Sue masa bujang2 dulu boleh makan tempoyak tapi tak suke durian, tapi dah kawin ni...dua-dua pun rembat....

Bowl tu Sue dapatkan kat 100yen....Kalau kat Jepun sana mesti macam2 patern menarik yang boleh jumpa kan...

Kak Cek...sesekali menjamu selera ngan hidangan kampung..asyikkkk jeeeee

Amie said...

ho hoooo.... di sini rupanya sambal tempoyak tu...patutlah terbau dari tadi, kak Amie memang hantu tempoyak, tak kiralah ladanya pedas ke, kurang pedas ke....sembua hentam...!

Nieza said...

amboi sedapnya sambal belacan tempoyak ni...buatkan kita terliur la..memang berselera kalau mkn nasi ni...kena lak singgang tu perghh sedapla sue:)

ijan said...

ayoooo.. tempoyak...sedapnyeeee..... lagi edas lagi best!