Friday, February 3, 2012

Mexican Bun Ala RotiBoy

Assalamualaikum...Dan Salam Sejahtera buat semua pengunjung...

Mau minum petang...? Jommmmmm kita nikmati keharuman bau kopi dari Mexican Bun yang tak seberapanya ini...Almaklumlah, sekarang dah start berjinak-jinak untuk sediakan doh roti sendiri..sementelah lagi selepas mendapat tips mudah dan berguna sediakan doh dari Kak Ros@JintanManis yang sekarang ni sudah pun menyatakan hasratnya untuk berhenti dari dunia berblogging atas beberapa urusan yang perlu diselesaikan..Doa Sue semoga segalanya dipermudahkan olehNya dan beliau tabah menghadapi ujian dariNya kerana kita hamba biasa tidak dapat tidak pasti akan berdepan pelbagai cabaran dan pahit manis dalam kehidupan kita sebelum kembali kepadaNya menuju ke alam yang abadi....

Kembali kita ke tayangan kita petang ni..Walau masih banyak kekurangan yang ada pada roti ni, tapi Sue saja nak paparkan kat sini sebab hasilnya pada Sue dah Ok cuma ada sedikit komen yang kurang memberangsangkan dari Cik Hubby..Iyalah kan, kalau nak banding roti Sue ngan kat Lavender (Kedai bakery kegemaran dia tuuuu) memanglah jauh dari langit dan bumi...Almaklumlah kat sana yang sediakan roti tu semuanya yang bertopi tinggi tu, dan kat sini harap kasut jeee yang tinggi ha ha ha ha ha ha....

Cuma satu jee yang Sue kurang berpuas hati tang roti Sue ni, toppingnya jadi sedikit melekit pada keesokan harinya..May be pasal cream yang Sue sediakan tak pun sebab Sue simpan roti tu dalam kontainer makanan semasa dia masih suam-suam lagi...Iyalah, kat sini ramai sangat Cik Mamutnya..Jadinya semua yang bernama makanan mesti di simpan dalam bekas kedap udara...Lepas baking tu, nak tunggu sejuk sepenuhnya dah tak larat pasal ngantuks sangat sementelah lagi keesokannya nak kena bangun awal untuk sediakan apa yang patut dan bergegas pula ke tempat kerja....

MEXICAN BUN ALA ROTIBOY
Sumber : Mawfiz @ MyResipi
Olahan : Sue@Nenie

BAHAN-BAHAN
  • 375 gm Tepung superfine
  • ½ sk Garam
  • 2 sb Gula
  • 2 sb Susu skim
  • 1 sb Susu pekat
  • 1 biji Telur
  • 1 sb Shortening
  • 2 sb Margerin
  • 1 sk Pelembut roti
  • ½ Pembaik roti
  • 125 ml Air suam
  • 1 sb Gula
  • 1½ sk Instant Yis

Topping
  • 75 gm Butter
  • 50 gm gula
  • 50 gm Tepung kek
  • sebiji telur
  • Perisa kopi/nescafe secukup rasa
Inti
  • 75 gm butter lembut
  • 25 gm gula perang
  • sedikit garam
PENYEDIAANNYA
  1. Di dalam mangkuk/bekas kecil, masukkan air suam dan gula.kacau sehingga gula larut dan masukkan yis..biarkan 5~10min atau sehingga larutan tersebut berbuih.
  2. Di dalam mangkuk pengadun, masukkan kesemua bahan-bahan doh dan uli sehingga menjadi doh yang elastik.(Boleh gunakan bread mixture atau gunakan tangan)
  3. Apabila doh telah terbentuk, rehatkan doh di dalam bekas yang ditutup dengan tuala lembap/plastik wrapping selama 30mini.
  4. Selapas 30minit, tumbuk doh dan uli semula.
  5. Bahagikan doh seberat 55gm dan bulatkan dan masukkan inti
  6. Letakkan di atas loyang yang telah digris dengan shortening
  7. Tutup dengan tuala lembab dan lakukan fermantasi selama 1jam
  8. Sementara menunggu fermentasi selesai, sediakan bahan toping
  9. Untuk Topping --> Campurkan semua bahan topping dan pukul sehingga sebati (menjadi krim)
  10. Gunakan paip kek untuk spread pada permukaan doh roti dalam bentuk bulatan
  11. Pastikan fermentasi roti telah selesai sebelum krim di letakkan.Bakar pada suhu 180c selama 20min

8 comments:

Chik Mimi said...

Nenie salah satu roti yg akak teringin nak membuatnya tapikan sampai sekrang tak terbuat2 lagi

HALAMANKU said...

mmmm wangi nyer bauuuuu.. kak ninie sini tgh hujan sedapnyer dapat mkn roti panas2 gebus tu... aper pun sedap... kak lapooo hu hu hu

Wanieyra said...

Wangi sampai ke sini.....nak seketul!!

dZana said...

terbau wangi jugak.. dah prnh buat .. tpi tetap rasa nk buat lagi sue..

Liza said...

patut la dok bau roti ni dr td lg...rupa2nya dr umah nanie...

nuwairani ismail said...

pernah buat 2 kali roti ni...memang best!

Sue @ Nenie said...

Salam...

Kak Mimi..saya pun dah bertahun mimpi nak buat roti ni, baru sekarang sampai serunya...

Erma..wahhh kalo hujan2 camtu, makan roti ni suam2 ngan kopi panas..best kannnn

Wanie..Wangi kopi yang betul2 buat tah sabar2 nak ngap walau pun roti masih dalam oven

Sue @ Nenie said...

Kak Zana...Yaaa kalau hasilnya memang memuaskan, mesti ingin ulang, ulang dan ulang buat lagi..lebih2 kalau pasarannya memberangsangkan...

Kak Liza..wawwwww wiiiii jauh tu terbang baunya...he he he he

Nur...best kan buat roti ni terutama ngan bau kopinya bila waktu bakar tu...