Thursday, February 9, 2012

Sotong Masak Sambal

Assalamualaikum...

Dah Lunch...? Jommm hari ni kita layan lauk serba ringkas ni...Sotong masak sambal jeeee..resipi basic, rasanya semua orang pun tahu nak masak ni......

Hari ni hari yang penuh kebizian..Cilok jap time lunch hour....Oklah...Tuan rumah nak chow dulu....Nanti ada masa BW macam biasa....

Apa-apa pun thanks kepada yang sudi bersinggah sini samada secara langsung atau sekadar silent reader.....

SOTONG MASAK SAMBAL
Resipi : Sue@Nenie

BAHAN-BAHAN
  • 5~7 ekor sotong sederhana besar (dipotong membulat)
  • 3 sb sos cili
  • 1/4 kiub pati ayam
  • garam dan gula secukupnya
Bahan kisar
  • 4 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • sehiris halia
  • 5~10 tangkai cili kering (direndam dalam air panas sehingga lembut dan toskan)
PENYEDIAANNYA
  1. Tumis bahan kisar sehingga pecah minyak dan terbit bau.
  2. Masukkan sotong, sos cili, kiub pati ayam dan perasakan secukupnya dengan sedikit garam dan gula..
  3. Bila kuah agak pekat dan sotong sudah masak, sedia dihidang.

13 comments:

EmbunRosaliza said...

Assalam nenie, sedapnya sambal sutun tu, kalo yg bertelur lagi bestkan hehhe

Liza said...

salam sue..mkn dgn nasi lemak pun terangkat ni...hihhihii

AZLINA said...

Assalamualaikum Sue, sutun mmg sedap dimasak sambal gini..nampak sedap sambalnya tu merah & pekat, aii like!!

rahel said...

Perghhh..mengancam betul...tadi baru je singgah kat dapur Wattie..ada sotong goreng tpg...pastu singgah kat sini lagi bab nampak sotong masak sambal..adoii..dua2 pun gue nak..

cik cek said...

Sotong sambal....emmmm....makan ngan nasi lemak sedap ni kan..:)

nOOrsha said...

SEDAPNYE SAMBAL SOTOMH..MKN NGAN NASI PUTIH SJE PON JD NI :)

Wani said...

salam .. terima kasih sudi singgah kat blog ... kalau bab sotong sambal macam ni memang masuk selera makan dengan nasi panas kan :)

Wattie said...

Assalamualaikum dan salam maulidur rasul Sue,
Sedapnya sotong tu, pekena ngan nasi putih panas2

mama sara nur said...

assalam Sue@Nenie
sambal sotong feberet hubby akak ni, dia kalu dpt makan sotong ni abislah tak nampak dah org lain he he

Sue @ Nenie said...

Salam..

Kak RosaLiza...Betulllll tu...kalau dapat otong bertelur...syokkkknya...

Kak Liza...he he he saya pun suka makan nasi lemak sambal sotong....lagi2 dapat sotong kembang...

Kak Lina...Thankssss..saya pun suka sotong sambal...

Sue @ Nenie said...

Kak Rahel...Sotong goreng tepung orang sanaaa pun tak kurang menggoda...nampak sangat sedapp dan rangupppppp...

Kak Cek...Nasi lemak sambal sotong lagi-lagi ada sayur kangkung sebagai pelengkap..sedap kan....

Noorsha...makan ngan nasi putih panas2...nyum nyum nyummmmm

Sue @ Nenie said...

Kak Wani..sama-sama....Buat sambal pekat2...wahhhhhhh terangkat...

Mama Sara...Ohhhh..terbalik plak ngan Sue...Hubby tak suka sgt sotong...

Kak Wattie..Salam Maulidur Rasul juga buat akak....

ijan said...

Aduh sutun.... sedapnye!