Saturday, September 14, 2013

Rendang Udang Minangkabau

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Menu simple-simple sesekali nak ubah selera....Nak buat pun taklah rumit sangat, sesuai juga buat suri-suri rumah yang berkerja....


Cuma untuk resipi ni Sue tak guna jintan manis dan jintan putih yang serbuk sebab takde stok..tapi boleh je guna yang biji..kalau rajin, sangrai dulu jintan manis dan jintan putih tu sebelum dikisar..Tapi Sue ambil jalan pintas....Tak blend sekali pun ngan bahan tumisan tapi masa panaskan minyak tu, masukkan jintan putih dan jintan manis biji tu terlebih dahulu, masukkan sekejap jeee..jgn lama2 nanti hangit, then masukkan cili boh..bila cili dah garing, baru masukkan bahan-bahan kisar dan tumis sehingga terbit bau...Then ikut sajalah step yang seterusnya....Ini sebab nak skip masa yang terhad, tapi kalau cukup bahan dan rencah...follow sajalah 100% resipi asal...Oh yaaaa..yang kat bawah ni step resipi asal seperti yang tertera kat buku masakan tu...Cara Sue tu cara orang nak nak masak cepat-cepat..he he he....

RENDANG UDANG MINANGKABAU
Sumber : - (Nanti Sue update..lupa plak tajuk buku resipi dan penulisnya)

 BAHAN-BAHAN
  • 10 ekor udang besar
  • ½ cwn minyak masak
  • 4 s.teh serbuk cili ~ Sue gantikan ngan cili boh
  • 1½ mangkuksantan (perahan dari 1½ biji kelapa)
  • 2 batang serai
  • 2 helai daun kunyit
  • ½ cwn kerisik
Bahan-Bahan B (Dikisar)
  • 1 s.besar biji ketumbar
  • ½ s.teh jintan putih
  • ½ s.teh jintan manis
  • 10 biji bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 5 cm kunyit hidup
  • 10 biji cili padi ~ Sue tak letak..Ada budak2 kecik dalam rumah ni
  • 5 cm lengkuas 
PENYEDIAANNYA
  1.  Panaskan minyak di dalam kuali.Goreng udang setengah masak.Angkat dan ketepikan.
  2. Tumis bahan-bahan B dan serbuk cili menggunakan minyak masak yang sama sehingga terbit bau dan pecah minyak.
  3. Masukkan santan sedikit demi sedikit dan kacau
  4. Masukkan serai dan daun kunyit.Masak sehingga kuah menjadi pekat.
  5. Masukkan udang dan juga kerisik.Gaul sehingga sebati.Sedia di hidang...

2 comments:

rahel said...

Perghhh...ngancam..ni yang buat kita berselera makan....

Rezwatisman said...

salam sue….wah!!!!mcm sedap je udang rendang ni. harus dicoba ni