Monday, October 24, 2011

Nasi Lemak & The Geng

Assalamualaikum...

Salam sejahtera buat semua yang masih sudi berkunjung ke "Rencah Kehidupan" samada meninggalkan jejak atau pun silent reader...Terima kasih juga atas segala komen2 yang pernah ditinggalkan kerana ia sedikit sebanyak menambahkan lagi ilmu pengetahuan dan memberi peluang kepada Sue untuk memperbaiki mana2 yang kurang dan juga menimba pelbagai pengalaman untuk mencuba sesuatu yang baru....

Kembali kita ke hari Isnin..Monday blues...? Oh! No lah....Hari ni sihat2 saje cumanya tadi pagi cuak siket pasal bekalan air terputus sehingga pukul 6.15 am..Baru Ok...Ha ha ha kat kepala tadi dah buat plan jahat..Kalau air tak de juga, sah-sah ada orang MC nanti kannnn.....

Pagi ni kita layan jelah sarapan semalam...Dah lama rasanya tak masak nasi lemak...Sesekali di hujung minggu melayan nasi lemak air tangan sendiri best gak....He he he he

NASI LEMAK & THE GENG

BAHAN-BAHAN SAMPINGAN
  • Telur rebus
  • Ikan bilis goreng
  • Kacang Tanha goreng
  • Mentimun

NASI LEMAK
Resipi : Sue@Nenie

BAHAN BAHAN
  • 2½ pot beras (dibersih & toskan)
  • 200 ml santan pekat
  • 400 ml air (bergantung pada jenis beras yang digunakan)
  • 1 batang serai (dititik)
  • sehiris halia
  • ½ labu bawang besar (mayang)
  • sedikit garam
PENYEDIAANNYA
  1. Masukkan kesemua bahan ke dalam rice cooker dan masak seperti biasa.
  2. Apabila telah masak, gembur-genburkan nasi dan sedia untuk di hidang.

SAMBAL
Resipi : Kak Junjs @ MyR

BAHAN-BAHAN
  • 6 sudu besar cili kering mesin
  • 4 ulas bawang merah -ditumbuk
  • 2 ulas bawang putih -ditumbuk
  • 1 biji bawang besar -dihiris
  • segenggam ikan bilis (dibasuh, separuh darinya ditumbuk)
  • sedikit air asam jawa
  • sedikit belacan (jika suka)
  • garam n gula secukupnya

PENYEDIAANNYA

  1. Tumis bawang besar, masukkan bawang2 yg ditumbuk, cili mesin, belacan dan ikan bilis yg ditumbuk..hingga sedikit garing dan pecah minyak.
  2. Masukkan air asam dan separuh lagi ikan bilis yg sudah dibersihkan tadi.
  3. Masukkan garam n gula. Masak sehingga agak pekat.

AYAM GORENG BEREMPAH
Resipi : Sue@Nenie
BAHAN-BAHAN
  • 4~5 ketul ayam sederhana besar
  • 1 sb serbuk kari
  • 1 sb serbuk cili ~ Sue lebih suke guna cili boh
  • 1 sk serbuk kunyit
  • 1 sk jintan manis biji
  • 1 sk jintan putih biji
  • 2 tangkai daun kari
  • Garam & gula secukupnya
Bahan Kisar
  • 3 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • ½ inch halia
  • 2 batang serai
PENYEDIAANNYA
  1. Masukkan ayam yang siap dibersihkan ke dalam mangkuk besar, kemudian masukkan kesemua bahan-bahan dan gaul sehingga sebati.
  2. Perap lebih kurang setengah jam.
  3. Goreng terendam sehingga kekuningan atau ayam masak..
  4. Sedia dihidang

24 comments:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Boleh makan sampai puas hatikan sue.

cik cek said...

kak cek pun buat nasi lemak tuk menu bekpas semalam...cuma tak larat pun nak beposing nasi lemak tu..bukan nasi lemak yg tak larat...tuan punya nasi lemak memanjang tak sihat...hu hu hu...:(

Liza said...

kalau mkn nasi lemak cenggini kat umah akak, cnfrm kenyang sampai tengahari...senang sikit xyah nak masak bnyak kali....hihihihi

rahel said...

Sue..sukanya Rahel makan nasi lemak..lagi2 klu banyak bahan sampingannya..tapi Rahel belum pernah makan kacang tanha..mana nak dpt kcg tanha tu ek...hehehe..tersalah taip la ni..

ady said...

as-salam
sedap nasi lemak ni..kalau bungkus dgn daun pisang lagi best...

quinnie said...

sedapnya kak makan nasi lemak dgn ayam goreng...memang terbaikkk...hehhehe

Chik Mimi said...

sukaaa nasi lemak mana badan tak tembun hehehe sedap tgk ayam tu berposing

JaSSNaNi said...

Salam Sue...
wahhhh.. sedapnye nasi lemak.. lagi2 kalau kena ngan sambal cam sue buat tu.. itam2 merah camtu.. sure pengsan terus kalau kena sepinggan ni.. adoiii la.. awat la hari ni dok dengar org makan nasi lemak je.. udah ler akak ni tengah mendiet.. hahaha..

Amie said...

Sue....
Amie buat Nasi Lemak Utara, Ucu Faridah buat Nasi Lemak Sardin...sampai sini Sue pula hidangkan Nasi Lemak & The Geng... jom Sue... minggu ni kita kumpul lelemak... he hehehhhh, mmmmm semuanya sedap!

Yati said...

sue..sedapnya nasi lemak ..hehe..akak pun semalam buat nasi lemak..ada bengkel jahit manik kat tempat akak...buat sekali harung utk makan ngan bengkel...tengok nasi lemak sue, cam terliur pulak..hehehe

nuwairani ismail said...

adoi kak su! paling tak tahan tengok ayam goreng rempah tu...terbau2 sampai sini...

Mamasya said...

Aslmkum Sue

Mlm2 meronda singgah jamu mata dg nasi lemak Sue...sedapnya nasi lemak lengkap dgn ayam goreng berempah...

Nieza said...

assalam sue, nasi lemak memang sedap...kesukaan ramai!ada lak ayam goreng tu lagi ler sedap...:)

Acik said...

saya x pernah letak serai dlm nasi lemak. nanti nak cuba gak.

hmmm .. kalu letak daun limau purutpun ntah2 sedap gak, kan! :)

Juwita Jamaludin said...

salam sue.. bestnya nasi lemak.. tapi ita tak leh nak buat selalu hubby tk makan sangat.. huhuuuhu.. tapi gabungannya tu buat terliur

Ida,Japan said...

lama tak buat nasi lemak sebenarnya...tapi baru jer mkn weekend ari tu, kwn yg msk..ada family day

Mieza said...

meriahnya nasi lemak sue..kalau menu mcm ni akak tk buat bekpes je..tp buat byk2 sampai lunch..kekadang sampai dinner hehehe

Wattie said...

Salam Sue,
Teringinnyaaaaa tengok nasi lemak Sue, dah tertelan air liur dh ni haaa

Nuridah said...

Pagi Sue,

kak nur pantang tengok nasi lemak pasti mcm nk cari jugak nasi lemak...hehe..sedapnya nampak nasi tu.

Sue @ Nenie said...

Salam

Kak Ros...Betul..betul...betulll

Kak Cek...Tak sihat, tak sihat, jadi gak yaaaa nasi lemak untuk sarapan ya kak...

Kak Liza..Betul...Tak yah masal lunch lagi..Uyeeee boleh tengk JJCM & Melodi dengan aman...

Rahel...Ha ha ha tak perasan plak kacang tanah dah jadi kacang tahna...Sib baik tak jadi kacang hantu....

Sue @ Nenie said...

Ady, betul tu...nasi pisang ngan wangi daun pisang..sungguh memikat...

Guinnie...Akak kalau beli kat luar pun selalu ambik ayam goreng berempah, tapi kalau tapau pagi2 ambik yang biasa jeeee...

Kak Mimi...Tak pe..kita ambik ½ hidangan...boleh kan..boleh kan...

Kak Nani...minggu nasi lemak sedunia..ha ha ha..Tapi kan, saya masih tak dapat lagi buat sambal macam yang saya beli kat Bansar Sunggala PD suatu ketika dulu..pekat dan pedassssss

Sue @ Nenie said...

Kak Amie...Tak pe...lepas ni kita pakat2 gi jogging yaaaaa....

Kak Yatie...Wahhhh bestnya..nanti bolehlah ambik tempahan jahit manik yaaaa...lagi berseri2lah baju...

Ani...Nasi lemak ngan ayam goreng berempah memang ngam kan...

Mama...Jom kita santap.....Makan panas2 best ni...

Sue @ Nenie said...

Nieza, hidangan tak lapuk dek zaman...

Acik, dulu pun tak pernah buh serai, sekali rasa, kat mana yaaaaa...? terus suka....

Kak Ita...sesekali boleh buat dalam portion yang kecil...kan kan kan..tapi itulah, kalau dapat makan bersama2 lagi seronok...

Kak Ida..emmmm...kalau diperantauan mesti susah nak dapat ni kan...sesekali dapat peluang makan..wahhhh bestnyaaaaa...

Sue @ Nenie said...

Kak Mieza...Betul tu kak..Menu bekpes merangkap lunch....2in1...

Kak Wattie..Apa lagii..meh sini pinggannya saya isikan...

Kak Nur..Samalah kita..tak pernah nak rasa jemu ngan nasi lemak ni walau hari2 duk ngadap..cuma bila ingat diet...tu yang control siket